Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahan27
Hejsan !!

HAr investerat i en V40 2.0 -00 som andra bil !

Var nöjd med bilen ända tills kylan kom ??:-/

Spelar ingen roll hur du vrider på reglage osv.. kommer somdåligt med värme.. vrider du på fläkten så finns det flås, men är dåligt med värme..

Temp mätaren är inte graderad i grader utan bara massa små streck. Tempen gårupp så nålen ligger vågrätt..alltså ligger rakt.. kanske att den är lite mer åt det lägre hållet men isåfall inte mkt.

Jag lurar på att byta termostaten... Är det mkt bökigt att byta den ?

Några tips på vad det kan vara förutom termostaten ?

Tacksam försvar !
av iskungen
Till 99% termostaten..så byt den...är inte bökigt alls o byta den. DVS om man inte har tummen mitt i handen . Men är nästan så att en sådan person kan byta den ochså..
av juste
Om temperaturmätaren står vågrätt och är stabil även när du kör, så verkar termostaten göra sitt jobb. Antar att du har kollat så att du har tillräckligt med vatten.
av metalHJ
Kan även kasta in i tråden att x40 inte är kända för överdrivet bra värme. Oavsett om allt fungerar som det ska, är det ingen supervärme tyvärr.

Har du ECC? Om du har det, så brukar enheten kunna glappa och även spjällhuset som styr värme/kyla kan vara kärvt/defekt. Jag är inte helt övertygad att det är termostaten i ditt fall, men du får gärna testa att byta. Det kan ju inte förvärra.

EDIT: Kom även på att för fet glykolblandning kan ge upphov till sämre värme. Kolla även detta om du ska riva med termostaten. Macken brukar ha glykoltestare man kan få låna :-)-)

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]