Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Razorhead
Hallå finns det någon som kan förklara för mig hur jag byter värme termostat i min s40 jag kollade i volvo butiken hur ritningen såg ut men när ja kollade i motorn så hittar ja inte vart termostaten sitter. jag får ingen riktig värme
så¨snälla säg hur jag gör
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubrik.
av zkiddz
Du måste lossa motorkåpan, sedan under den så ser du termostathuset.

Du behöver en Torx40 för skruvarna.
Det är bara att lossa huset, dra ut termostaten, se till att nya packningen är på och sätta i nya termostaten.

Fast det kommer rinna kylarvätska om du inte tömmer ut lite innan.

Se bild så ser du exakt vart den sitter och vart skruvarna sitter, samt slangklämman.

http://img833.imageshack.us/i/termostathus.jpg/
av zkiddz
Ville höra lite hur du gjorde:)

Jag lossade avtappningspluggen där fram, men hittade inte pluggen på motorblocket:)

fick bara ut ca3-4 L nämligen
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja samma som för mig då. Har för mig jag läste i Haynes att det inte var alla motorer som har denna pluggen på motorblocket.

Jag gjorde som så att jag:
1. Tappade ut så mycket jag kunde.
2. Sen stoppade jag i trädgårdsslangen och fyllde upp systemet igen (med bara vatten).
3. Tappade ut vattnet igen.
4. Fyllde upp med bara vatten igen.
5. Startade och varmkörde så att termostaten öppnade och vattnet började cirkulera ett tag.
6. Tappade ut vattnet.
7. Fyllde upp med etylenglykol och vatten 50-50.

Om jag skulle behöva byta CEM, kan jag d&arin[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]