Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vtox
Är en novis inom detta ämne, så håll ut. :D

Köpte en v40 -99 i somras av en kille. Till bilen fick jag nyckel och fjärr. Har bara hittills använt fjärren för att låsa och låsa upp. Igår köpte jag en extranyckel, så att jag och frugan kan ha varsin. Nu visar det sig att varken min originalnyckel eller den nya nyckeln passar i förardörren. Eller rättare sagt, jag får inte in nyckeln i låset. Kan det vara någonting som sitter fast i låscylindern? Nycklarna passar nämligen till passagerardörren och den kan jag låsa och låsa upp. (Men inte om jag har låst dörren med centrallåset, för då går det inte att vrida om nyckeln i passagerardören)

Frågor alltså:

1. Vad kan jag göra med förardörrens lås?
2- Är det meningen att det inte ska gå att låsa upp dörren på passagerarsidan, om man har låst centrallåset med fjärren?

Viktor
av dannes40t
Det låter som någon tidigare ägare bytt ut låset i förardörren och satt dit ett begagnat utan medföljande nyckel. Då funkar centrallåset men givetvis inte originalnyckel i "begagnade låset". Bara min gissning.
av metalHJ
Eller så är låset helt igensatt av ärg beroende på att det aldrig används när det finns fjärr! Vänstra sidan är alltid betydligt mer utsatt för salt och skit av mötande trafik, därför ärgar låset mer gärna igen på förarsidan.

Anledningen till att du inte kan låsa upp dörren med nyckel när du låst med fjärren beror på att du aktiverat BLL (Blockerat Låsläge) när du låser med fjärr, detta läge aktiveras 30 sek. efter att du låst med fjärren och du hör tydligt ett klick från alla dörrar. Och mig veterligen kan man inte öppna med nyckel då. Det är i alla fall tvärstopp att öppna innifrån, enda vägen in och ut är alltså då genom att krossa en ruta.
av Vtox
Okej! Tack för svar. Det kan ju vara så att tidigare ägare faktiskt har bytt hela dörren, och då inte fixat låset. Men angående det där med automatisk "låsning" av passagerardörren: Vad händer om nu förarsidans lås bara är igensatt, och jag lyckas lirka in nyckeln med lite smörjning och pillande, låses förarsidans lås efter 30 sekunder också? Alltså kommer jag kunna öppna bilen överhuvudtaget även om jag fixar förarsidans lås? Om jag inte kan det är det ju livsfarligt att skena omkring och låsa bilen med fjärren hela tiden, om den skulle gå sönder eller tappas bort. :shock:
av metalHJ
Tja, se till att ha en fjärrdosa liggandes i reserv! Annars får du se till att bara låsa med nyckeln, då aktiveras inte BLL. Att dessa dosor bara går sönder hux flux är dock ovanligt! Jag har "tappat" min från 3'e våningen rakt ner i asfalten. Plasthöljet gick åt helvete, men dosan fungerar fortfarande :) Och nya höljen finns att köpa för en billig peng.

Är det så att du bara har EN dosa, får du beställa en till på Volvo! Kostar nog en slant, men det kostar troligtvis mer att göra inbrott i sin egen bil den dagen din enda dosa är förlorad.
av zkiddz
Jag har samma bekymmer, då jag bytte förardörr pga krockskada så blev det alldeles för jobbigt att byta låskolv.

Inga problem så fort jag har dosan och batteri i bilen :D

Men dör batteriet kommer jag inte in i bilen..

Min lösning.

2 kablar , en från plus och en från chassit, som går ner till "undre grillen" så kan man koppla in batteri för att få upp bilen.
Eller gör en hemlig koppling till huvlåset som du kan dra i :)
av juste
Om du har "rätt nyckel" kan du ALLTID öppna via förardörrens lås. Fick skäll av min Bilia-tekniker en gång vid service för att jag parkerat bilen och låst med fjärren och utan att tänka lämnat bara nyckeln till honom. Han kunde öppna utan problem, men larmet gick när han öppnade dörren. Men det är en annan historia....
av zkiddz
Fast mina lösningar förutsätter ju att man inte har rätt nyckel till rätt kolv :)

Mitt C lås funkar utmärkt, men man kan inte öppna varken förar eller passagerar sidan om inte förarsidan har rätt låskolv i sig:)

*Edit*

Såg nu att du inte menade mitt inlägg Juste:) så nevermind hehe :)
av Vtox
Hmm det verkar wätt kört med att få in nyckeln i förardörren. Det är tvärstumt och jag får bara in nyckeln halvvägs. Det konstiga är att nyckeln inte passar i förardörren och i bakluckan. Vet i fasen alltså, det verkar så skumt, att den bara skulle passa i passagerardörrer och i tändningen. Vad fasen har han gjort då, den tidigare ägaren? :shock:

Är det asjobbigt att byta låskolv?

Skulle tydligen kosta 300:- att beställa hem en som passar till mina nycklar, men det är ju utan arbete. Går det att fixa själv?
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]