Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leonnordin
hjälp jag har en s40-97 ingenturbo och jag ska montera en blockvärmare en sådan som sitter utanpå blocket men jag hittar ingenstans att sätta den .Har hört att den ska sitta nedanför gren röret men kan inte hitta eller går det inte med blockvärmare då den inte har turbo?
av klacken
Ingen skillnad om du har turbo eller ej,skall sitta under grenröret lite till höger på blocket(passagerarsidan).
av Uninium
Du borde ha en bruksanvisning från defa/calix eller nu vilket fabrikat du köpt,var blockvärmaren ska sitta!? För det är lite svårt att beskriva rakt av vart exakt den ska sitta.

På min turbo så hade den lossnat och hängde löst,så för min del var det enkelt hittat
vart den skulle skruvas fast.

Men det är i alla fall en gängning som den inringade på bilden som jag skruvade fast min på.
Det fanns bara en till sån ovanför pilen på min bil,om det är samma på din är en annan fråga.
Men det ger väl ett lite hum om vart du ska kolla.

http://img338.imageshack.us/img338/9561/22082010288.jpg
av leonnordin
tack för dom snabba svaren .jag har hittat det nu det satt en värmeplåt i vägen så jag såg det inte först.
Användarvisningsbild
av vetten
Bara som en liten parentes: Såg på Toyota Sidan efter en fråga från mej där om just motorvärmare att Toyota redan hade förberett med ett hål i blocket som man tydligen ska stoppa in värmaren i och att detta redan var förberett och att värmaren satt inuti blocket (den verkar ju också vara smal som ett finger dessutom) iställetför som vissa biltillverkare envisas med att den ska sitta på utsidan av blocket och att den då tydligen behöver vara större än en som sitter i ett redan för berätt hål som görs i gjutningen. Varförr har inte Volvo fattat att det ska vara så? Eller har jag missat något där ?:-/
Rent miljömässigt så verkar en värmare instoppad i ett hål i blocket mer energieffektivt än en som sitter på utsidan och är stor som en gammal mobiltelefon.
ELLER ?:-/ ??:-/ :-O)

Och det säger jag som inte tycker att vi skitar ner så mycket :-)-) Utan tycker att dom flesta som är "miljömuppar" överdriver.
Men vi ska ALLA dra vårt lilla strå till stacken :mrgreen: så även JAG kan förstå ett och annat och dessutom ta till mej det :mrgreen:
av juste
Klart att du har rätt. En värmare som värmer direkt i vattnet eller eventuellt i oljan ger ju all sin energi till omgivningen (vattnet och oljan).
av rd350
Volvo hade också värmare som sattes i blockets fruspluggar, på alumotorerna sätter man de dock utanpå.
Ett alternativ är en slangvärmare som sätts på nedre kylarslangen, har aldrig satt det på nån s/v40 men på 960 funkar det fint och motorerna är ju samma familj handlar bara om det finns plats. "strykjärnen" har lätt för att lossna om de monteras fel och kan överhettas om de är inkopplade tex en hel natt.
av juste
Kan de verkligen överhettas? Jag har min inkopplad och igång från 07.30 till 16.00 (slöseri, ja jag vet) varje arbetsdag på jobbet hela vintern. Det har jag haft i snart 11år nu. Den fungerar fortfarande på samma sätt som när den var ny.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]