Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Tja, som rubriken lyder, får dålig värme i kupén.

Kollar jag motortempen så går den sällan över 50-55 i körning nu när det är kallt ute.
Men stannar jag bilen så går tempen upp, så det borde ju inte vara en givare som e kass?

Kan ju tillägas att det blir lite varmare i sido utblåsen vid backspeglarna är i mitten.

Finns det något jag kan kolla? förutom kylarvätskenivån?

Några specifika spjäll osv osv?
av qan
Japp, blir varmare i sido utblåsen och det är din termostat som är kass. Den kostar 177 kr på mekonomen och då får du även en packning på köpet. Är enkel att byta, om du låter bilia göra det så tar dom 800 för termostat, arbete och glykol.
av qan
Jaha, menar du att tempen går upp till normala 80-90 grader? För om det bara är en 5-10 grader så är det ju för att motorn inte kyls när du står still eftersom fläkten inte går när motorn är kall.
av juste
Inget behöver tömmas. En mindre "skvätt" försvinner så skydda golvet om du står inomhus. Det är inte alltid så lätt att "se på den" att den är kass. I så fall måste du koka den för att veta. Jag hade bytt den om den var misstänkt och sedan visste jag att den var ok.
av zkiddz
hehe vad menas med mindre "skvätt" det lät lite oroväckande:)

Men jag gör ett försök utan att tömma.. men måste nog tömma för jag har ingen aning vilken sorts blandning jag har i kylaren så:)
av juste
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket, har för mig ca 2dl.
Fångade upp det i en plastburk under bilen. När jag var klar så silade jag det genom ett dubbelt kaffefilter och hällde sedan tillbaka det i expansionskärlet. Men berätta inte det för någon.... ;-)
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]