Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qan
Hallo alla,

Min katalysator dog nog i helgen misstänker jag, skramlar väldans mycket under bilen nu iaf. :( Gjorde en inspelning
Innan lät det lite som att det skulle ha varit avgasläckage, men nu låter det mer som ett mindre krig under bilen så antar något måste göras. Tror ni att det är katalysatorn eller kan det vara något annat och hur pass snabbt måste det lagas om det nu är den?
av qan
Tror att det kom längre fram ifrån, allt efter katten är bytt för 2 år sen men katten är nog original (28000 mil).
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det skramlar även när du står stilla och gasar lite eller.....Med någon till hjälp, kolla under bilen när motorn går och lokalisera felet. Det kan bli mycket billigare än att byta blint.

Mvh GK
av Kojje
Sitter värmeskyddet kvar runt katten? Låter som det är det som skramlar hissa upp och ta bort skiten parkera sedan inte i högt gräs och se till att du varmkört bilen innan besiktning för skyddet hjälper katten att komma upp i arbetstemp fortare men det finns ingen lag på att ha och så gott som alla som bytt katt mot annat än orginal har ej denna skrammelplåt.
av qan
Tack för förslagen :)
gnestakalle: Japp det skramlar när jag står still, det höga skramlandet kommer när jag gasar (som på videon). På tomgång är det lägre men hörs ändå. Ljudet hörs bara när jag står stilla eller kör långsamt <30Kmh.
Kojje: Bra ide, det skulle det ju kunna vara. Jag får ta bilen till ett garage i helgen och hissa den.
av metalHJ
Jag gissar på antingen plåten som nämnts ovan, eller också innandömet i katten som släppt! Då tar jag för givet att systemet är helt för övrigt :)
av qan
Var ute på lunchen idag och gjorde en ny film (blev lite bättre när det var ljust ute :D)

Tyvärr var det ingen plåt som skramlade :x dessutom ser det ut som att jag kommer att behöva en ny downpipe med, ser ut som att fästet mellan pipe och katt har rostat sönder upptill och på fel sida -kul saker helt enkelt. Biltema hade gjort slut på alla sina anpassade kisar med och skroten verkar inte vilja saluföra en lämplig så jag funderar på denna http://www.skruvat.se/Katalysator-P24210.aspx är även galet billig, så det kan ju bara indikera hög kvalité :D Hursom, frågan är om den kommer att passa är tydligen olika till 1.6 2.0 2.0T T4 samt fas1 & 2 :-O)
av qan
Har nu bytt min katalysator, gick relativt smärtfritt fick dock såga av bultarna då de inte längre var igenkännbara som bultar. Skramlet är borta (båda kakorna hade lossnat) och dessutom blev jag av med lite andra oljud (vinande över 4500rpm och brummande vid stillastående med växel i) som stört mig länge :D
Enda negativa är att jag upptäckte att vänster bakbroms har satt sig :( Tittade på armen till handbromsen, men den rörde sig som den skulle. Finns det något annat jag kan inspektera eller ska jag bara ge upp och ge bilen till bilia?
av juste
När beläggen rostar så "växer" de i storlek och fastnar gärna i sina glidbanor. Det kanske kan vara ditt problem. Inte svårt att fixa. I rephandboken står hur man gör. Ta av beläggen, gör rent glidytorna noga. Fila eventuellt lite på beläggen om det behövs. De skall kunna röra sig lätt utan att kärva. Smörj glidytorna med LITE kopparfett. Var försiktig så att du inte får fett på bromsytan på belägg eller skivan.

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]