Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensa11
Hej har en S40 2.0 turbo från 2000.

Jag började få problem med en svajande tomgång och motorn gick i stå några gånger när den var kall, detta problem förvärrades över tid, och påverkade till sist bilen under körning genom att inte reagera/reagera långsamt vid acceleration. Körde med detta problem länge innan jag upptäckte att det var luftmassemätaren som var trasig. Den är nu utbytt. Problemen nedan kom plötsligt en dag medan luftmassemätaren fortfarande var trasig.

Nu går motorn jämnt på tomgång och stannar inte, men den har ingen kraft och har svårt att köra i mer än 50 km/h och då i 2ans växel.
En lista på symptom:
Den puttrar väldigt mycket och avgaserna kommer ut i hårda korta stötar, inte i en jämn ström.
Motorn i sig låter fint
Den varvar långsamt upp och ned när jag gasar.
Det luktar ofta mycket bensin från den.
Kan känna en doft af bränt gummi/plast inne i kupen trots att bilen har stått stilla sedan start.

Är det någon som har en idé om vad felet kan vara? Den började bete sig så här från ett ögonblick till ett annat så något har ju gått sönder där men vad? Tacksam för tips!!
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan vara katalysatorn som är på väg att ge upp så att det lossnar bitar av den och täpper till utblåset. Har bilen gått många mil?
av jensa11
tack för tipsen :)
Jag har ochså tänkt tanken eftersom den trasiga luftmassemätaren kan ha orsakat att oförbränd bensin kommit ner i katalysatorn som så har pajat den. Men kan det verkligen orsaka så stora problem med körningen? Bilen har för övrigt kört ca 22000 mil.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Med din beskrivning låter det onekligen som kattfan, hade en sådan bil på Upplands motor, (detta var en Ford) vi skruvade ur lambdasonden som satt före katten och då gick den genast mycket bättre men det lät krig :twisted:
av iso
jag har samma problem med min v40 t4. jag trodde med att det va katen. så jag plockade bort den och ersate med ett vanligt rör, men det löste inget mitt problem. så jag misstänker det är något med bensinen. då den funkar bättre om man har full tankt. kommer man ner på halv så kan den cpa ut helt och bara tvär dö, sen låter man den så 10min så går det köra lite till. kan det va pumpen som börja bli trött och inte orkar när det blir för lite i tanken?
av qan
Tycker inte att det borde vara jobbigare för pumpen bara för att det är lite mindre bensin i tanken, jag skulle mer tro på vatten eller fel tryck i tanken. Prova att öppna tanklocket nästa gång den är dum för att jämna ut tycket. Om det hjälper kanske det är EVAP som e kass.
av pidder
Hej! Hade samma problem med min att den bluddrade och blev orkeslös. Då var det den ena tändspolen som pajjat så bilen gick bara på två cylindrar! Bilen gick oftast bra en liten stund men när den började att bli varm så gick den dåligt. Har du möjlighet att kolla ut några felkoder? På min gav den nämligen felkod på tändspolen.
av iso
jo jag har kollat tändspolen och bytt en av dom som va dålig. och jag har kört slut på all bensin och fyllt på ny ett par gånger så det är inget vatten i tanken. när den börja bli trött och ork lös så misständer den sammtigt som fan. kan det va som bensin pumpen är kass så det inte kommer någ med bensin. jag ska ta och läsa av felkoderna

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]