Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bricce
Hej

Ibland när jag kör och frikopplar i exempelvis en backe kan motorn bara stanna. så jag måste starta om den. har hänt några gånger. Skall tilläggas att den ibland även är svårstartad, eller startar inte på första utan på andra....Vad kan det vara? volvo hittar inget fel?
av metalHJ
Plockar av den från insuget och rengör i fettlösande medel och funktionskontrollerar! Vad har du för motor?
av metalHJ
Tomgångsmotorn sitter precis jämte spjället på höger kant av insuget med bilen sedd framifrån! En liten eldriven ventil som styr tillförseln av luft vid tomgång... Plocka av den med de två 10 mm. bultar den är fäst med, samt lossa kontakten och spreja rent med electronic cleaner eller annat "mirakelmedel". Kontrollera så innandömet i motorn ser rent och fräsch ut, om inte rengör med fettlösande medel.

Har du bara två stift på kontakten, kan du ansluta motorn direkt till ett batteri och kontrollera så att ventilen arbetar vid strömförsörjning. Du kan även mäta motståndet mellan stiften som skall vara runt 8 Ohm, jag fick 10,1 Ohm på min och den går som den ska!

När du ändå river ner, plocka av spjället och kontrollera så att de fjädrar tillbaka ordentligt och är rent och fräscht. Om inte, rengör även detta :-)-)
av stagesix
metalHJ skrev:Tomgångsmotorn sitter precis jämte spjället på höger kant av insuget med bilen sedd framifrån! En liten eldriven ventil som styr tillförseln av luft vid tomgång... Plocka av den med de två 10 mm. bultar den är fäst med, samt lossa kontakten och spreja rent med electronic cleaner eller annat "mirakelmedel". Kontrollera så innandömet i motorn ser rent och fräsch ut, om inte rengör med fettlösande medel.

Har du bara två stift på kontakten, kan du ansluta motorn direkt till ett batteri och kontrollera så att ventilen arbetar vid strömförsörjning. Du kan även mäta motståndet mellan stiften som skall vara runt 8 Ohm, jag fick 10,1 Ohm på min och den går som den ska!

När du ändå river ner, plocka av spjället och kontrollera så att de fjädrar tillbaka ordentligt och är rent och fräscht. Om inte, rengör även detta :-)-)
Kan inget om denna fråga men måste nästan "hylla" eller lyfta tråden ännu ett steg för en riktigt bra förklaring!!

/stagesix
av bricce
metalHJ skrev:Tomgångsmotorn sitter precis jämte spjället på höger kant av insuget med bilen sedd framifrån! En liten eldriven ventil som styr tillförseln av luft vid tomgång... Plocka av den med de två 10 mm. bultar den är fäst med, samt lossa kontakten och spreja rent med electronic cleaner eller annat "mirakelmedel". Kontrollera så innandömet i motorn ser rent och fräsch ut, om inte rengör med fettlösande medel.

O fan det var mycket på en gång...men ska nog testa allt i ovanstående text och se om det hjälper. :D
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]