Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Tja!
Här är en "gubbe" som först nu (runt 40 bast) tänkt att på allvar hålla på med mitt stora intresse bilar.
Har m.a.o ganska begränsade kunskaper men vill lära mig allt som bara går.....
Har varit en "kostymnisse" alldeles för länge och eg alltd drömt om att pyssla med bilar och det tänker jag göra nu

Så mycket frågor o bilder m.m. lär det bli....inte allt för dumma hoppas jag?
Äger nu en S70 GLT, en Opel Corsa 1,4i och en nyinköpt V40 T4 -98 (ville eg. ha en fas II men denna verkade såpass ok o rostfri så det blev den).

Vad skall man gå igenom på en beg. T4? Jag menar dom är ju lite av ulv i fårakläder så det slits väl en del delar på dom.
Jag vet att förra ägaren bytt turbo, hö drivknut o bromsskivor runt om. Finns det ngr särskilda packningar, bussningar eller sånt som man bör kolla?
....som sagt rosten verkar tidigare ägare hållit koll på...men skall jag kolla på särskilda ställen...kanske rostbehandla (vad bör jag då ta för medel/fabrikat.)
ACC verkar funka bra... Är det ovanligt hård fjädring på dom eller är dämparna/fjädrarna slut när det slår över gupp?

Kamremmen byttes vid 11700 mil år 2004 och nästa är enligt servicebok vid 24000mil eller år 2012.
Är den krånglig att byta? Bör man byta tidigare? Andra drivremmar jag bör kolla (vilka?) hur sitter dom i så fall till och vart?

Haynes är givetvis inköpt men som sagt, jag kommer vara frågvis o hoppas på hjälp av alla duktiga på detta forum. :-)-)

/S
av Willis
Tjenare SHO!

Vad gäller saker och ting att gå igenom exakt på en T4 Fas 1 känner jag inte till mer än att jag själv skulle gå igenom det grundläggande som att se över ev. rost, lyssna mycket på motor och annat under testkörningen.

Skillnaden mellan Fas 1 och en Fas 2 är något fruktansvärt, kanske bara syns lite på utsidan, men på under skalet är en Fas 2 en helt annan bil. Men det låter ändå som att du fått tag i en fin Fas 1:a.

Hoppas någon som känner till mer exakt några direkta prylar som kanske slits mer än andra som man bör vara uppmärksam på när det kommer till T4 Fas 1. :)

Du kanske redan har gått igenom denna?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=44525
av JE Jr
På min 98 T4 som gått ca 18000 mil bytte jag bl.a:
Höger motorfäste - Standardfel på T4
En tändspole som var sprucken - Bilen ryckte lite, standardfel.
Magnetventil, reglerar laddtrycket - Bilen var trött. Standardfel.
En länkarm fram - Slitagedetalj, Spindelleden var kass.
Krängningshämmarbussningar fram. - Skitjobbigt att byta men fick tyst på klonket.

Borde nog ha bytt wastegateklocka också, för den laddade fortfarande inte riktigt bra - Standardfel
Kul att någon ändrar sig såpass sent i åldern :) Härligt att höra.. Skit under naglarna kommer du att få garanterat ;D

Tips&trix

kika framvagnsbussningar. Hade ett gäng som var pajjade
glapp i styrleder
Rost som jag nyligen hittat när jag dämpade bilen är BAKOM inredet i bagaget. och bakom en plåt .. Du kan även se "huset" för tank påfyllningen, hajjar du vart jag är? :) Finns ett helt onödigt utrymme som inte vatten och fukt har någonstans att ta vägen. = Bildar rost över hjulhusena. Kika in min tråd så har jag också rostbehandlat där
Använde mig av Hagmans tunnflytande och tjockflytande. runt 1 hel flaska på vardera sida. REKOMMENDERAS ATT IAF TITTA DÄR! SPECIELLT nu när det inte börjat komma någon rost.

Andra saker du kan titta efter är om drivremmen är i dåligt skick. enkel att byta. finns bra förklaring i Haynes. Annars fråga igen :) Du ser det genom att den är torr eller börja spricka över kuggen.

Om jag var du skulle jag även dra i ny motorolja för att garantera att den är schysst. Castrol 5W-40 Helsyntet skall i då. Eller Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet..

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &start=160

Om det är några andra frågor så kan du PM:a eller skriva i tråden. finns chans att jag inte kikar efter så ofta, varit dålig på de :/

EDIT
såg nu att du hade en v40. ang rosten så kanske det inte är samma utrymme som jag snackar om men värt att se över ändå.

/stagesix
av SHO
"Kul att någon ändrar sig såpass sent i åldern" .....hörru...jag é inte på hemmet ännu *asg*

Skämt åsido...många bra tips. Håller på att gå igenom den nu under vinterhalvåret. Bytt tändstift o olja/filter.
Tror bakdämparna är kass så dom kommer skiftas. Skall även kolla över bussningarna ni tipsat om.
Det som stör mig är att jag tycker det är lite skumt motorljud (skickar med en länk kanske ngn kunnig kan höra). Ventilerna eller?

Användarvisningsbild
av hixen
Ett konstant tickande ljud i dessa maskiner är spridarna som matar cylindrarna med bränsle, och det är helt normalt, för övrigt är det riktigt svårt att säga om det låter onormalt.

Skit roligt att du vill ge dig in i bilmeket, oavsett ålder. Här finns det mycket kunnigt folk som kan hjälpa dig, och lusläs alla projekt trådar så lär du garanterat hitta inspiration.

Så än sålänge önskar jag dig lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen!

Mvh
av SHO
stagesix - bara skämta, vet att jag é lite gammal för att börja mecka....förvisso meckade man ju moppe för hundra år sedan men det räknas inte :mrgreen:

hixen - oki tackar och ja det verkar vara en riktigt bra sajt denna.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]