Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan har en s40 t4-00 sen ca 4-5 månader bakåt.
2.5" sport system
Öppet filter.

För ca en vecka sedan hackade bilen till när jag körde in i en rondell på lite förhög växel (3an i typ 40) så motorn fick jobba lite.
Har också märkt att ibland att när man har tex varit inne i en rondell och gasar på när man precis kommer ur den. (utan att växla ner) så hackar det till någon gång bara.

Alltså när man kör typ 3an och gasar på ifrån 40km kanske så hackar det. Alltså inte när jag växlar ner eller gasar ifrån 1an och uppåt. Det är när jag ligger på en växel och stampar fullt ifrån lite lägre varv.
Stor väg låg på 5an 100km trampa på och det hackade till.

Idag provade jag att gasa ur den på 4an till 5an. Så hacka den mer flera gånger på raken. Då släppte jag av för det va extremt.

Har dock inte hunnit kolla något på detta. Men idag öppna jag huven och såg att öppna filtret hade hoppat av.
Satte på det och provade igen. Tyvärr samma problem ändå.
Kollade också ett av stiften (ska kolla de andra också) det va vitt. Märke Volvo r6 bra skick.

Kan lmm fått sig en smäll?
Allt annat funkar tomgång,körning (förutom ute temp givaren står på sträck ibland, och ibland -40 och ibland som den ska)
Bränslefiltret?
något helt annat?

mvh Jonas
Kan va mängder med orsaker.

Men jag hade inte börjat med att tänka på LMM osv, för då hade du fått en skit kass gång. och inte enstaka ryck..

Börja med att kolla (alt byta) stift, kolla upp senaste service då dom bytte bensinfilter osv
Jag hade nästan ett likadant problem som du.
Den ryckte till en gång, kraftigt på låga varv när man gasa. Märktes extra tydligt i uppförsbackar.

Det visade sig att jag hade sprickor i båda tändspolarna, som jag byta och sen dess har problemet varit som bortblåst.
Hejsan. satt idag in nya volvo org stift.
Blev lite annorlunda resultat.

Nu bluddrar den mer när man gasar ur den. Alltså på ca 4000 varv upp till runt 5 tusen.
Kollade också efter sprickor.
va sprickor i alla "hattar" dock så kan man väl inte byta hattarna på tändspolarna. då måste man byta hela tändspolarna?

Hoppas verkligen det är detta. lite onödig kostnad annars.:(
Lyfter tråden...

Jag har också dessa oregelbundna ryck på låga varv. Någon som kan konstatera att det var tändspolarna?

Undrar om detta kan leda till ökad bränsleförbrukning? Tycker att den drar lite mer nu gamla skrutten...
av JLE
Efter att jag bytte stift (12000-mila service) så började min 2,0T bete sig underligt vid låga varv med högt gaspådrag. Efter kontroll av tändspolar och tändkablar så var det sprickor på "gummihatten" på en av tändspolarna. Bytte den och sen går den som en klocka igen...

Den kostade 461kr hos Bilmånsson, och arbetet tog mig högst tio minuter.

Antagligen skadades gummit när jag skulle demontera tändspolen för att komma åt stiftet... Antagligen kommer den andra tändspolen gå samma öde till mötes vid nästa tändstiftsbyte
Hade samma problem med min, kollade stiften och tändspolar, stiften såg fina ut och var bytta för 10000 mil innan och det var platina stift, byte stift endå och vips så gick den som en klocka, är det en T4 du har så är dom kända för att äta stift, börja med att byta dom, billigast så allafal :D
Min volvo v40 t4 hackar när man kommer över 2500-300 varv. Trodde de va bränslefiltret först.
Det första jag gjorde var att jag kollade på tändspolarna och tändstiften. 2 av 4 var dåliga och den ena tändspolen var det en spricka på.

Åkte in till Bilia och köpte 4 st nya tändstift sen tänkte jag köpa en ny tändspole men de kostade över 700kr så jag skippade det. Åkte hem satt ditt dom nya tändstiften sen limmade jag där de va sprucket på ena tändspolen och allt går som en klocka :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]