Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Igår råkade jag ut för ett olustigt fel på bilen. Naturligtvis har jag nyss köpt bilen och får nu troligtvis börja med att lägga ut lite mer än jag hoppats på. Det är en Volvo V40 (I) 2.0 -97 16valve. Bilen är välskött och har genomgått en full service 2009-11-13 där bl.a lamdasonden är utbytt.

Nu till historien: I början av veckan åkte jag ca 10mil med bilen problemfritt. På tunga varv kunde höras ett lätt skrammel som om en plåt behöver skruvas åt, annars helt ok. Igår åkte jag en kort sväng inom stan också, mycket köer men den gick bra. En timme senare ska jag på ytterligare en kort sväng och jag börjar med att backa ut, utan att lossa handbromsen först vilket gick tungt, jag lägger ur handbromsen och tänker inte mer på det. Efter ett tag märker jag att bilen inte ger något när jag gasar på och den går tungt, nästan så att den vill lägga av. När jag kommer fram 4km senare så känner jag att det luktar bränt. När jag kollar under bilen ser jag vit rök som kommer från området ikring katalysatorn och att det droppar en vätska. Det kommer också vit rök ut ur avgasrören bak. Jag inser att det behöver göras något och åker därför tillbaka hem igen, med tanken att nå en verkstad. Väl hemma börjar röken tränga in i kupén, en klar doft av bränd plast. Jag kollar under bilen igen, mer rök och droppande vätska. Jag luktade och smakade lite på vätskan som jag bedömde var vanligt vatten. Jag låter bilen stå över natten för att kyla av sig. Jag kollar sedan under bilen igen och ser att en opalfärgad smält plast nu hänger ner en decimeter vid sidan om katalysatorn (stelnad), troligtvis från någon vätskebehållare men jag kan inte lyfta bilen nu för att se efter. Jag startade upp bilen utan problem och tänkte backa ut, då går det inte att få i backen! Jag drar lätt upp växelspak-knappen och får utan problem över spaken till backläge så att den borde ligga i men bilen rör sig framåt!

Jag har kollat lite på forumen och kan relatera till några ev. fel: Katalysatorn igenslammad? Lamdasonden (nyss bytt)? Tändspole fanns med som förslag och bränslefilter. Själv skulle första tanken gå till katalysator och någon vätsketank? Att backen inte går i får jag inte ihop.

Är det någon som har en idé på vad som kan ha hänt?
Tack på förhand /Abriis
Låter som det är min bil du (delvis) skriver om! :x

Det där med bränd plast har jag ingen aning om! Kan ju vara någon som lämnat en plastflaska i motorutrymmet som sedan smält ??:-/
Det sitter ju en plastkåpa ovanför grenröret som kan ha ramlat ner!... Kåpan ska täcka diverse el..Kolla!

Min bil en 97 2.0 (numera kallad "bilen från helvetet) var vid köpet förra året i bra skick.
En bil som rullat 12.000mil och full service bok från Bilia och inga problem.

Börja snabbt med att jag fick byta lambdasonden vilket inte är så konstigt på dagens bilar.
Några månader sedan fick jag renovera hela bromssystemet och sen börja felen bara rulla på mer och mer!
Därefter börja jag få svårt att få i backväxeln...Renovera alla bussningar i länkaget i tron om att det var klapp men det löste inget.
Blev bara värre tills även 1-an börja bli svår och dessutom börja det låta.

Det hela slutade med att jag bytte den dåliga "Renault" växellådan som sitter i V40 2.0. (Tydligen vad jag hört en skitlåda)
Nu funkar backen kanon!!
Kolla staget som går till lådan...Detta stag är i sin tur kopplat till ett litet 10cm lång länk på lådan.
Du ser det bara om du skruvar av plastkåpan som sitter under växellådan.
Denna lilla länk sitter fast i en simpel nylonbussning och är denna kass får du inte i växeln.

Angående vit rök så kan det komma från kylarvärskan...Glykol ger vit rök.
Jag upptäckte på min bil ett nästan helt genomrostat rör på höger sida...Går från kylarbehållaren ända fram till kylaren.
Går det hål på detta rör så kan jag tänka mig att det sprutar på grenröret...Kolla detta rör :!:
Kostade 240 spänn på VOLVO

Hur som helst just nu är "bilen från helvetet" en väldigt trevlig bil att köra :!:
Men sista V40 någonsin då det generellt är rätt låg kvalitet på det mesta.
Är nu uppe i nästan 20.000kr i reparationer på 1 år!! Då har jag gjort allt arbete själv kan tilläggas :idea:

Ikväll ska jag byta läckande avgaspackning á 38kr. :lol:
Tack för svaret. Det där med kåpan över grenröret ska jag kika på, det låter ju troligt eftersom att jag hört något lätt skrammel tidigare. En pet-flaska hoppas jag inte att någon lyckats klämma ner i motorutrymmet :).
Kan det vara så att den smälta plasten i sin tur kläggat igen katalysatorn och att det är orsaken till att bilen inte ger någon respons på gasen och att rök även kommer ut ur avgasröret? I så fall har vi två övriga separata fel som av en händelse sker samtidigt och det är vätskan som troligtvis är glykol och backväxeln som inte vill fungera. Med tanke på att allt hände över en dag så skulle jag vilja hitta ett fel som gemensam nämnare eller kan jag haft sån otur att halva bilen rasade samman på en och samma gång??
Oj, detta var klurigt problem men kanonbra beskrivet! :-)-)

Vet inte om jag har så många idéer på vad det kan vara, om du söker efter en gemensam källa till problemen. Låter ju helt klart som mest rimligt, eftersom att allt inträffar vid samma tidpunkt.

Men vit rök, kommer det direkt UR avgasmynningen har du mest troligt någon form av kylvattenläcka i toppen. Men eftersom att du pratar om smält plast funderar jag på om det är något som smält innuti i avgasröret och avgett röken... Men VAD i avgasröret skulle vara tillverkat i plast? Mig veterligen ingenting! Därför känns det ju som en skada utanför avgasröret, och således bör du inte få vit rök UR avgasmynningen. Därför måste jag fråga om du är helt hundra på vart i från den vita röken kom ifrån?

Vad gäller växlingsproblemet tror jag detta har antingen med en sliten låda, eller slitet länkage... att serva länkaget är ingen stor utgift, så detta hade jag i första hand satsat på! Sen givetvis sedvanlig service som att kolla oljan i lådan, och vid dålig olja göra ett byte.

Har du öppnat huven och NOGA granskat allt? Hittar du något misstänksamt, ta ett kort och lägg ut här...
Visst är det klurigt. Tack för uppmuntran till välskriven problembeskrivning, det kan behövas för att få ett bra svar av någon som kan förstå problemet. Det här är veckans quiss :). Vad är det egentligen för plast som smält? Är det glykol som orsakat den vita röken, i så fall är det en rörläcka eller från toppen? Har katalysatorn tagit stryk av vatten och plast, är det i så fall därför bilen inte ger någon respons på gaspådraget? Och hur mår egentligen växellådan? Missa inte nästa spännande avsnitt...
Jag har köpt olja och glykol så att jag kan fylla på om det behövs. I morgon har jag fått med mig två vänner som lyckats slita sig från sin byggsats av super7 för att hjälpa mig att lösa problemet. Jag återkommer naturligtvis med besked om hur det gått.
/Abriis
Det kan inte vara så att plastbussningen på växelspaken har smält och det är därför du hittade smält plast vid katten och att det i sin tur har att göra med att du inte kan få i backen. Långsökt gissning ?:-/
Grattis till Vetten och Qan som gissat rätt på ett av symptomen. Idag har jag hissat upp bilen och fått en del svar. 1. Det var bussningen på länkarmen från växelspaken som smält. Följdfrågan är då hur i #'x* kunde den smälta? Anledningen kan vara en följd av nästa svar. Problemet med att få i backen. Det visade sig nämligen att växellådan läckte olja, ganska rikligt och det måste vara det jag såg droppade trots allt, oljan följde nämligen länkarmen ända bort till bussningen vid katalysatorn som smält, kanske har oljan blivit så varm att den smälte plasten (tur att den inte antände :shock: ). Den smälta bussningen av plast är förklaringen till plastdoften, men inte till den vita röken, röken kom från ett annat onämnt fel, nämligen att handbromsen låg i. Istället för att röken steg från däcken ut så la sig troligtvis röken under bilen runt katalysatorn och sipprade ut "vid sidan om" avgasrören (måste varit så även om jag var ganska säker på att röken kom från rören när jag såg den). Troligtvis låste sig handbromsen av att jag backade ut men handbromsen i. Kanske var det också DEN extra påfrestningen för backen som även pajade växellådan, där har vi i så fall den gemensamma nämnaren och orsaken till problemet som jag letade efter :D :roll: :( .

Vad gällande växellådan så är det inte bara backen som inte går i utan även 1an och 2an, det förklarar den "tunga" gången på bilen, eftersom jag endast körde i stan efter det att jag backat ut så kom jag aldrig upp i någon hastighet och 3an är då tung att köra på. Jag kollade lite på växellådan underifrån. Förutom att den läckt mycket olja kunde jag också konstatera att länkarmen som går in i växellådan inte vill lyfta sig tillräkligt för att lägga i 1an, 2an och backen men jag kunde hjälpa till genom att trycka upp den för hand medan min kompis växlade. Länkaget rörde sig bra trots smälta bussningar så rörelsen överfördes bra tror jag. Tog några bilder också ska försöka få upp dem senare. Jag såg ingen nippel eller nylonbussning där länkarmen gick in i lådan som efterfrågades, jag vet inte riktigt vad jag kollar efter så jag kan ha missat den, det kommer ett kort på länkarmen också senare.

Jag kan lägga till att jag kollat glykolen, den var som den skulle, även spolarvätskan och oljan i motorn var som den skulle.

Så nu kommer min följdfråga, vad ska jag göra nu? Handbromsen fixar jag men växlarna? Kan man få länkarmen in i växellådan att lyftas mer? Vad kan oljleläckaget komma ifrån? Är det någon bussning som saknas och då varit pluggen som lossnat och frigjort oljan?

Tack för alla svar så långt av samtliga, det har varit flera goda råd och kvalifiserade gissningar. Nu är det bara eldprovet kvar, och sägaer man byt ut växellådan så blir man diskad :wink:
Abriis skrev: Det var bussningen på länkarmen från växelspaken som smält. Följdfrågan är då hur i #'x* kunde den smälta? :wink:
Som du själv antyder så sitter den alldeles i närheten av katalysatorn. Denna kan som bekant bli mycket varm. Så varm att den kan sätta eld på gräs, plast, papper eller kartong. Tänk om det fastnat någon gammal plastförpackning, plastpåse eller liknande vid katalysatorn så tar den sannolikt eld och brinner tills den är borta. Det bildas säkert en del rök och om plastbussningarna till växellänkaget finns i närheten så ....... gissning?
Du skrev aldrig om du bytte bussningarna som smält, ganska säker på att du måste göra det för att kunna få i växlarna igen så börja med det, är ju även billigt och lätt :) Inte för att det löser problemet med att de smälte från första början. Men du kan ju iallafall få i växlarna igen och det är ju en början.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]