Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cmal
Jag har i ett par år köpt dyr helsyntetisk motorolja på Statoil, 189 kr/l. Anledning är den gamla tumregeln
att äldre bilar skall ha dyr olja, då håller bilen längre. Och jag kör en V40 -99:a turbo 2.0t.

Men jag var inne och pratade med en anställd på Biltema om deras eget märke, helsyntetisk motorolja för
typ 69 kr/l. Han sa att min bil går lika bra på den billigare oljan.

Han sa också att det är precis likvärdigt innehåll i dyr och billig olja, så länge det är helsyntetisk.
Stämmer det verkligen, finns det inte bra och mindre bra helsyntetisk motorolja?? ??:-/
av qan
Jo det finns bra och mindre bra olja. Oljorna håller givetvis den kvalité som de är klassificerade för, men de billigare oljorna slits snabbare. Om du känner för att byta olja var 500 mil så fungerar billig olja fint.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Finns säkerligen små skillnader mellan oljor, men har en olja en viss klassning som ex Biltemas som har API SL så
är den givetvis lika bra som andra oljor med samma klassning. Att en billig olja skulle "slitas snabbare" skulle jag
gärna vilja vet hur man kommer fram till, för långtidsstabiliteten är ju en av dom faktorer du måste uppfylla för att nå en viss klassning.

I min V40 -04 är det godkänt at köra med så dålig klassning som API SJ som är betydligt sämre än BIltemas helsyntet,
och det skall ändå hålla för 2000 mils serviceintervall.

Har ju dessutom nämnts på ett flertal ställen att det är just Statoil som tillverkar Biltemas oljor så det skulle ju inte vara jätteförvånande
om det var exakt samma innehåll i flaskorna.

Skulle tro att du kan köra med din Biltema olja utan att var orolig.

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]

Förardisplay xc40 -23.

Prova först att använda knappen på[…]