Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rickardnor
#442962
tjena

har en del problem med min t4 -98, det är så att tändningen ibland slutar att fungera på en eller två cylindrar. dsa-lampan å motor elektronik-lampan (lambda-lampan) lyser. har kollat den med felsökningsdator och den menade att det fanns något fel i tändspolen på cylinder ett men när jag bytte den återkom felet. jag har börjat fundera på om det är antispinn-elektroniken som spökar.

några ideér?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#443017
Hur länge sen är det det byttes tändstift?

Har du provat med att byta tändkablar?

Har du kollat felkoder igen sen felet återuppstod?

Även en ny del kan vara felaktig eller så kan det vara ett fel i strömmatning/signal till tändspolen.

Mvh GK
av rickardnor
#443259
tändstiften har bara gått några mil, men tändkablar? problemet kan ibland försvinna av att man stänger av bilen.

nä jag har tyvärr inte kollat felkoder igen och det finns ju en risk att den nya delen inte fungerar.

men är det någon som upplevt att lambda-lampan och antispinn-lampan lyser samtidigt? min instruktionsbok är på tyska å det är inte min starka sida :wink:
av metalHJ
#443278
Om båda dom lyser har du ju problem! Anti-spin ska bara lysa när det arbetar aktivt, eller är avstängt. Lambdan om det är fel på sprutet (har troligtvis med tändspolen att göra, då den inte förbränner som den ska med en trasig spole)... Låter som ett läge att felsöka igen! Se vad du får för resultat, men stirra dig inte blind på resultatet utan ha det som en back-up vid din felsökning. Kolla BÅDA tändspolarna efter sprickor, har hört många fall här och var där dom spricker, och kolla även kablaget då kabelstrumporna brukar stelna och "frasas" sönder av värmen vilket leder till blottade kablar som är utsatt för kortis. Och slutligen, köpte du original spole då du bytte?

Vet inte om det har något samband om båda lyser samtidigt! Men visst låter det rimligt med din tanke om att anti-spin paketet skulle vara deffekt och orsakar en bränd spole, då systemet enbart arbetar genom att bryta tändningen. Eller så är det bara så enkelt att det indikerar att det inte fungerar, bara tack vare den trasiga tändspolen (systemet behöver ju inte nödvändigtvis vara orsaken till att spolen bränner)

Sist när jag bytte stift på min bil, försäkrade jag mig om att kablarna var väl isolerade då kabelstrumporna var väldigt spruckna och sönderfrasade. Så jag lindade några varv med eltejp av bättre kvalité, och "låste" tejpen med buntband i ändarna då limmet ofta vill släppa av värmen. Vill du vara extra ambitiös, river du dän kabeln från kontakten och smälter dit smältslang!
av metalHJ
#443286
Om inte något av ovanstående skulle vara till hjälp, skulle jag försöka luska rätt vad som styr tändspolarna och kontrollera så att de berörda givarna/sensorerna är hela! Antingen genom att byta, eller mäta... Någonstans på nätet borde du kunna hitta information om vilka värden du ska ha, om du ska mäta dom.
V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]

XC70 2016

Ok. De där tror jag att jag sett när d[…]

De förväntar sig att nå över […]

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]