Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uKKla
Hej! Det är alltid tjat om vilken motorolja man skall ha till sin bil.
jag har aldrig haft beslutsångest förr om det, men nu har jag det.

Bytet skall ske på min S40 T4 -99 som gått 26500 mil!

Jag vet inte vad föregående ägare hällt i den, min smarta sida säger att jag borde köra en 10-40 Halvsyntet, men jag vill igentligen hälla i 5-40 Helsyntet! Bättre smörjning, bättre för turbon och snällare kallstart inför den kalla vintern. Det optimala skulle vara en 5-40 Halvsyntet, men det hittar jag ingen (med bra pris ialf..)

Vad tycker ni?

Btw, någon som testat/Hört nåt om rustas olja?

http://www.rusta.se/bil___motor_c17_sc0.html

Bra pris på den ialf, men känner mig nästan säkrare med biltema, men dom har ju tydligen bytt leverantör nu, vet inte om jag vill hälla i den heller, men den duger till gamle golfen ;P
Användarvisningsbild
av Tomas88
"min smarta sida säger att jag borde köra en 10-40 Halvsyntet," Vad är det för sida du menar?

Jag hade kört på 5-40 helsyntet eftersom du har turbo.
av olof102
Granngården har rätt bra priser på olja.

Kör själv deras Agrol Spectra 5W-40 helsyntet i min 2,0t.

Rustas olja hade jag nog passat mig för. Har aldrig köpt någon som varit bra på Rusta, varför skulle deras motorolja utmärka sig?
av uKKla
Tack för inläggen!!!

Hm, jag blir jämt rekomenderad delsyntet.. dom säger att det kan bli motorhaveri o allt möjligt :S. men det stämmer inte alltså?

Men som sagt 5-40 hel låter bra alltså? Swedol var intressant måste jag säga!

Rusta har faktiskt bra tapeter, annars så kan jag hålla med :P.

Anledningen till att jag vill ha billig olja är för jag byter var 1200 typ.
av sdx
uKKla skrev:Tack för inläggen!!!

Hm, jag blir jämt rekomenderad delsyntet.. dom säger att det kan bli motorhaveri o allt möjligt :S. men det stämmer inte alltså?

Men som sagt 5-40 hel låter bra alltså? Swedol var intressant måste jag säga!

Rusta har faktiskt bra tapeter, annars så kan jag hålla med :P.

Anledningen till att jag vill ha billig olja är för jag byter var 1200 typ.
Jag betalade i dag på swedol 158kr ink moms för 4 liter delsyntet 10-40 men den skall i en röd blockare
annars så åker det i mobil 1 i t4an 0-30 för 105 kr litern vilket asen på meca tar 205kr lit
vilket bör bojkotas.
av uKKla
Tar inte meca 3gnr priset på extraljus som swedol har också?.. yckte jag såg det sist jag var där..
av qan
uKKla skrev: Hm, jag blir jämt rekomenderad delsyntet.. dom säger att det kan bli motorhaveri o allt möjligt :S. men det stämmer inte alltså?
Du ska ha syntetisk olja i din motor. Om du skulle haft en motor som har gått på mineral-olja så skulle du kunnat få läckande packboxar om du bytt till syntetisk, eftersom syntetoljan löser upp skit som har fastnat. Men din motor ska inte ha haft verken del-syntet eller mineral i sig.
Kolla här om du vill köpa billig märkes olja: http://www.mapodo.de/
av uKKla
Ok tack för svar! Då blir det helsyntet. :wink:

Btw, det var den teorin alla hade, att den fina oljan löser upp skit, med haveri som följd :lol: :P

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]