Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
Hejsan.
Har lite frågor om bromsarna på min V40 T4 -03.
Byte bromsar både fram och bak för ett tag sen och innan dess hade jag bytt bak och nu är beläggen nästan slut igen.
Jag kör ganska hårt med den men tycker inte bak borde slitas så snabbt. Någon som vet att dom kanske är kända för att äta bak belägg?
Bromsarna tar bra och handbromsen tar också bra och de är inget ljud från dom tex att dom skulle ligga i mot eller så.
Har ni någon förklaring så skriv gärna.
Tack på förhand. MVH ??:-/
av juste
Det beror väl på hur långt du har kört också. Jag skall strax byta mina bromsskivor och därmed också beläggen. Har inget minne av att de blivit bytta tidigare bak. Bilen körs lugnt och har nu gått 13500mil. Ca en gång varje år tar jag av bromsbeläggen gör ren dem, filar bort lite rost och fettar in glidytorna. Om de kärvar det minsta lilla så slits de ner ganska fort. Jag har aldrig haft några problem. Den är inne på sitt 11:e år nu.
av DonCortex
Kanske dålig kvalite på backarna?
Trots hård användning så åker massan fram när du bromsar och frambromsarna tar upp det mesta av kraften vid hårda inbromsningar, därför torde bakbromsarna vara befriade från hård slitage!
Testa hårdare backar!

MVH
Användarvisningsbild
av MartinS
På S/V40 får du räkna med att byta bakbelägg två gånger när du byter fram 1 gång. Bromsjusteringen gör ju att den bromsar mest med bakbromsarna vi dlugn inbromsning för att bilen inte skall niga.

Jag har kört rätt många mil med S/V40 bilar och bakbeläggen brukar hålla ~4000mil medans fram håller ~8000. Men det är ju såklart helt beroende på körstil.

/Martin
av s60t501
bromsar mest med bakbromsarna vid lugn körning????? nu får du allt förklara dig lite! jag tror inte ett smack på din teori
av juste
s60t501 skrev:bromsar mest med bakbromsarna vid lugn körning????? nu får du allt förklara dig lite! jag tror inte ett smack på din teori
Jag trodde också att bakbromsarna i princip bara användes vid kraftig eller mycket kraftig inbromsning.
Jag brukar med avsikt göra några kraftiga inbromsningar då och då för att hålla bakskivorna rena och fria från rost. Speciellt efter en tvätt. Förklaring önskas!
Användarvisningsbild
av vetten
Det är alltid dom främre bromsarna som får jobba mest så att om dom bakre slits snabbare än dom främre så är det något fel, kan vara kärvande ok eller dylikt.
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]