Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnum81
Tjo, som rubriken lyder ATM trimmad.
Helt plöltsligt en dag när jag stampade gasen i botten för att köra om en lastbil, började bilen rycka, och efter det gör den det varje gång när turbon laddar. Det händer vid full ladd, mellan 4500-6000 rpm. Gasar jag lugnar upp till varven, så rycker den inte. Funderar på kraftigt läckage någonstans i övertrycksledningen, men har inte hittat någon spricka alls. Har en öppen dumpventil, kan den vara för löst spänd? Vad kan det vara?

Fakta:
Ny styrbox 2008
Ny turbo 2008
Ny Kraftigare IC
23000 mil
tändstiften 1500 mil

Bilen ryker inte någonting, och går fint i normal körning. Känns bara allmänt lite slöare, Ibland (väldigt sällan) händer det att bilen går dåligt på tomgången.

/Pontus
Användarvisningsbild
av hixen
Öppen dump-ventil är väl inte att rekommendera på x40 modellerna, kan vara fel värden som är orsaken då dumpen lurar systemet när den släpper ut allt tryck i atmosfären. Ojämn tomgång kan väl kanske dels bero på samma, men oftast kärvande kolv i tomgångsmotorn. Finns guide på http://www.x40nordic.com.

Mvh
av Magnum81
Bilen är inte nytrimmad, varit det i ca 5 år.
Haft samma LMM och den har aldrig krånglat under de åren. Byter man den till en "kraftigare", så vill jag minnas att en mappning krävs.
Ang. öppen dumpventil, så pratade jag med Autotech motor om det när de chippade bilen, och de sa att det var inga som helst problem med min programvara, och den har jag med haft en längre tid, när orginaldumpen la av. Ville inte köpa ny turbo för 7500, då den inte såldes som reservdel.
Hej, löste sig ditt promblem? eller hur gick det? Tar upp denna tråden igen då jag har samma problem med min s70 T5 bsr chippad steg2. skulle gärna vilja ha lite hjälp om vad det skulle kunna vara!
Kan det ha med lambdasonden att göra? hade en felkod och det var att främrelambdan var kass enligt mekonomen! men felkoden har aldrig dykt upp igen efter nollning! :s

vad skulle problemet kunna vara?

tack på förhand mvh Lundgren
av Magnum81
Jag har hittat några fel, men än saknar jag ca 50 hk... Ett fel var att min öppna dump läckte i ventilen. Den "slipade" jag in på samma sätt som man slipar in ventilerna, och det blev kalas! Ett annat fel var mina tändspolar, de var spruckna i tändhattarna, vilket tydligen är ett mycket vanligt fel. Bilen går mycket renare nu efter att jag har bytt tändspolarna, men saknar fortfarande 40-50 hk.
av rudarmy
OBS DETTA GÄLLER ATM CHIPADE BILARq!atm chipet gör att du kan ha fas2 lmm, för jag har frågat atm!(ATM svar:den är lite större men det funkar) sen kolla så inte det är läkage mellan lmm å turbon, svårt å se för det krävs ladd för att felsöka med ex startgas,
det där med att du saknar hk är det sant el har du bara vant dig, har du nån å jämföra med ex race..
kan ju va ex kompressorhjulet/impellern som är nedslitet då blir det ju inte lika mycke drag i turbon!
Turbon är ny, den är bytt... om jag säger så här: ligger på 2an på torr asfalt, och gasar fullt, vanligtvis så ska steg 3 orka till hjulspinn, men så sker aldrig. kanske ska prova med en fas 2 lmm för misständningen? min kanske bottnar. Inte van, kör även 740GL :D

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]