Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fläkttrim
Hallå !

Helnöjd efter snart ett år med min S40 T4-01:a, men det klart, mer vill ha mer. Tacksam för respons för er som har BSR steg 1 chippat era T4:or. Ger det skillnad?? är det värt pengarna???.Tacksam för info, då jag blev lite sugen efter att idag pratat med >BRS i stan, men ärligast är ju ändå att höra med folk som har gjort just detta. Få höra av er med erfarenhet vad ni tycker.
av N0RBERG
Det blir klart märkbar skillnad och det är helt klart värt pengarna då man vet vad man får när det gäller BSR.
Ska snart chippa min nuvarande bil, blev sugen då min förra s40 var chippad. Lutar åt BSR eller Autotech. Men som sagt. Du blir inte missnöjd!
av kabre
va är skillnaden på steg 1 och steg 2? och känner man mkt skillnad på tex om man skaffar 20 hk?
av N0RBERG
kabre skrev:va är skillnaden på steg 1 och steg 2? och känner man mkt skillnad på tex om man skaffar 20 hk?
Effektmässigt är det ingen skillnad på steg 1 och steg 2. Det enda är att steg 2 även har grövre avgassystem från katalysatorn och bakåt. Det blir ett goare ljud, men ingen effektökning från steg 1 alltså.

Går man däremot upp på steg 3 där man även byter det främre röret + katalysatorn så får man ytterligare hästar. Man känner klar skillnad mellan steg 1 och steg 3.
Användarvisningsbild
av hixen
Sen kan du ha i åtanke att en chippad t4 fas II steg 1, går bättre än en t4 fas I steg 3, ifall en rödljus körning blir aktuell.
Större avgassystem iform av halvsats från katt och bakåt är dels ljudet som tidigare skriver, men även leder bort värmen från avgaserna något bättre. Större downpipe med race-kat (steg 3) är klart att rekommendera pga värmen som skapas kring turbon, men inte lämpligt då fodret på t4 fas II är så pass tunt så det kan spricka. Steg 1 ger enorm skillnad gentemot original, så du kommer bli klart nöjd. Skillnaden på steg 1 & 3 är inte så pass mycket på segdragning utan mer på högre varv.
Glöm aldrig att låta bilen stå på tomgång efter hårdkörning nån minut, eller sakta av en bit innan så turbon hinner kyla så lirar det klockrent.
Lycka till,
Mvh
V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]

XC70 2016

Ok. De där tror jag att jag sett när d[…]

De förväntar sig att nå över […]

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]