Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gertip
Jag har en Vovo V40 97 1,8i där AC´n plötsligt slutade att fungera. Vad jag har hört brukar AC att bli sämre efter hand och inte lägga av tvärt. Någon här som har koll på detta?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubrik.
Användarvisningsbild
av hixen
Det du menar med att Ac:n kan bli sämre efterhand är att lamellerna på kompressorn blir slitna och efter ett par minuters gång börjar slira och AC:n stängs av. Om den nu i ditt fall bara stängts av så kan det bero på att kompressorn är trasig, systemet är inte tätt och trycklockan uppfattar detta och startar inte upp systemet då den uppfattar det som tomt, magnetskiva som gett upp, glappkontakt osv. Det enklaste är väl att rycka i kablarna ner emot kompressorn, kolla säkringar och sen ifall inget utslag lämna in den.

Mvh
av kabre
lånar tråden lite här! köpte en v40 i början av året. så har åkte runt i ungefär 6 månader utan ac, men en dag så skulle jag byta ut en säkring till stereon! och då såg jag att det inte satt nån i ac:n ! så säte i en där med! och den funkade perfekt. Nån som har en aning varför han som hade bilen innan har tagit ut den och inte sätt i den av nån anledning?
av gertip
Jag har kollat säkringen och den verkar vara hel. Kan det vara fel på säkringen trots att tråden inte har brustit?
Användarvisningsbild
av hixen
testa att byta, men skulle inte tro så. En felsökning kostar cirka 600:- hos en auktoriserad kylreparatör, kan vara värt då man får reda på vad som behöver bytas.

Mvh
av metalHJ
hixen skrev:testa att byta, men skulle inte tro så. En felsökning kostar cirka 600:- hos en auktoriserad kylreparatör, kan vara värt då man får reda på vad som behöver bytas.

Mvh
Lät väldigt billigt för en komplett felsökning, behöver ju nödvändigtvis inte bara vara läckade slangar eller kompressor som orsakar att AC'n inte fungerar. Finns mycket givare och och elektronik som styr systemet, som också behöver kollas innan man kan dra någon slutsats.
av vägkung
Allt fel på AC:n behöver ju inte alltid vara av den mer allvarliga sorten. Frugans S40 från 00 hade tills för några dagar sedan ett intermittent fel, ibland fungerade den, och ibland inte.
Ac-mekanikern svor på att felet var i själva enheten som sitter i instrumentbrädan, det hade han nog allt varit med om tidigare. Sagt och gjort, en begagnad införskaffades från demonteringen, och nu skulle väl allt lira som i fornstora dar, men inte då.
Bilen kopplades upp mot diagnosapparaten, och det blev som tidigare, felkod igen. Felkoder raderades, och så skulle allt kopplas ur igen, och medans mekanikern drog loss kablaget från enheten så började AC:n att fungera som den skulle :-O)
Glappkontakt, alltså i den "stora kontakten" konstaterades. Man var tvungen att "bryta" i kontakten för att få det att fungera, eller med andra ord, man måste ha kontakten i spänn i kontaktstycket för att riktig kontakt ska uppstå.
Allt löstes med ett buntband kring kablaget så att kontakten sitter i spänn, och nu fungerar AC:n som det ska. Hur länge denna nödlösning kommer att fungera, ja det får väl tiden utvisa.
Användarvisningsbild
av vetten
Själv skulle jag nog tro att felet berodde på OXID som jag alltid tjatar om som ett av dom största problem som våra moderna bilar dras med, alltså oxid i kontaktstyckena. För mej har det oftast löst sej med att rengöra kontaktstyckena och sen fylla dom med lågtemperaturfett för att stoppa fukten att komma in och bilda oxid igen och som sen förstör kontakten så att sådana där odefinierade fel uppkommer igen under några tusen mil.
av juste
vetten skrev: För mej har det oftast löst sej med att rengöra kontaktstyckena och sen fylla dom med lågtemperaturfett för att stoppa fukten att komma in och bilda oxid igen och som sen förstör kontakten så att sådana där odefinierade fel uppkommer igen under några tusen mil.
Vaselin fungerar utmärkt. Finns även på sprayburk.
av metalHJ
vägkung skrev:Allt fel på AC:n behöver ju inte alltid vara av den mer allvarliga sorten. Frugans S40 från 00 hade tills för några dagar sedan ett intermittent fel, ibland fungerade den, och ibland inte.
Ac-mekanikern svor på att felet var i själva enheten som sitter i instrumentbrädan, det hade han nog allt varit med om tidigare. Sagt och gjort, en begagnad införskaffades från demonteringen, och nu skulle väl allt lira som i fornstora dar, men inte då.
Bilen kopplades upp mot diagnosapparaten, och det blev som tidigare, felkod igen. Felkoder raderades, och så skulle allt kopplas ur igen, och medans mekanikern drog loss kablaget från enheten så började AC:n att fungera som den skulle :-O)
Glappkontakt, alltså i den "stora kontakten" konstaterades. Man var tvungen att "bryta" i kontakten för att få det att fungera, eller med andra ord, man måste ha kontakten i spänn i kontaktstycket för att riktig kontakt ska uppstå.
Allt löstes med ett buntband kring kablaget så att kontakten sitter i spänn, och nu fungerar AC:n som det ska. Hur länge denna nödlösning kommer att fungera, ja det får väl tiden utvisa.
Det fel som du beskriver här, känner jag igen VÄLDIGT mycket i min egen bil! Har under sommaren nu märkt att vid några fåtal tillfällen har temperaturregleringen i klimatanläggningen vart helt åt skogen m.a.o. har ingen kyla kommit när den som mest behövts! Men det kan räcka med att jag parkerar bilen ett tag, gör något ärende och sen sätter mig för att åka iväg igen så fungerar anläggningen klanderfritt! Först inbillade jag mig att felet satt i kontaktstycket till kompressorn, att magnetskivan inte slog till helt enkelt. Men efter analysering av det problemet, märkte jag att varje gång slår kompressorn till och arbetar så kyla arbetas fram, men når inte fram i utblåsen inne i kupén. Alltså har jag börjat misstänka elfel i anläggningen inne i kupén, antingen någon sensor/givare eller kontaktfel typ så som du beskriver! Jag måste ändå in och byta en lampa till belysningen av klimatkontrollen, så i det fallet kan jag lika gärna försäkra mig om att det finns kontakt i kontaktstyckena också!

Ville också tillägga att vid något tillfälle har heller ingen värme funnits, trots att motorn vart varm, gott om glykol och temp. reglaget på den röda punkten då bara värme ska spruta ut. Oavsett temperatur i kupén!

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]