Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
För ca en månad sedan tändes motorlampan när jag körde till Stockholm i min V40 T4 -00.
Åkte in till Volvo och det visade sig vara kamaxellägesgivaren som gav någon felsignal. Såvitt jag förstod av mekanikern så var det fel på själva givaren.

Han släckte dock lampan, och sen kunde jag köra dom resterande 40 milen utan att den tändes igen. Däremot tändes antisladd-lampan efter en pissepaus, men den släcktes igen vid nästa start-stop. Efter det har aldrig antisladd-lampan tänts igen.

Däremot har motorlampan tänds fler gånger (har dock inte kollat felkod dessa gånger, men har beställt en kabel för detta :P). Motorlampan tändes i slutet av resan, för att sedan släckas igen efter ett par start-stopp cykler. Sen var den släckt nån månad, har kört lite 20mila sträckor och lite mindre sträckor under denna tiden. Idag körde jag 3 mil och sen stannade jag 5min, och när jag startade igen och körde iväg tändes motorlampan igen.

Motorlampan har alltid tänts efter följande scenario: jag kör en längre bit (~30min eller mer), sen stannar jag en kortare tid (stänger av motorn), och sen startar och kör igen.

Vad kan detta bero på? Kass givare? Glapp? Har sökt på forumet och det verkar inte helt lätt att byta givaren själv, och volvo vill ha 2200kr för att byta den, vilket känns mycket med tanke på att bilen fungerar perfekt trots att lampan lyser.
Kan jag bara skita i den och köra vidare tills nåt "värre" händer, eller bör jag byta givaren?

Var sitter givaren exakt? Har läst mig till att den ska sitta på motsatt sida kamremmen, men jag lyckats inte hitta den... tänkte isåfall kolla eventuella kontakter så dom inte är ärgade tex.

Tack på förhand!

Idag passerade den 43k mil :party: IMG_9538.J[…]

Hej. Jag har en fundering ang smart enegifö[…]

Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]