Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har problem med min bil (S40 från -96) och jag skulle verkligen uppskatta om några kloka, bilkunniga personer tog sig tid att hjälpa mig. :wink:

När jag skulle starta min bil idag så var den död. Stendöd. Vilket var konstigt för jag borde inte ha lämnat några lampor eller liknade på. Startade bilen med hjälp av startkablar och ett mystiskt vinande ljud som jag aldrig hört förut drog igång. Det lät väldigt likt ljudet från motorn på min elvisp om det är till någon hjälp för någon. :D

Efter ett tag tystnade ljudet. Jag slog av bilen, tog ur nycklarna och efter en stund drog ljudet igång igen! När bilen var avslagen och nyckeln var ur. Förmodligen är detta något som pågått från och till hela natten och sugit upp all el från mitt batteri.

Svårt att höra exakt var ljudet kommer ifrån, men det låter som det kommer från luftrenaren. Ljudet drar alltså igång då och då och slutar efter ett tag, oavsett om bilen är igång eller inte. När jag testade att koppla ur batteriet så tystnade ljudet.

Skulle verkligen uppskatta er hjälp!
gnestakalle skrev:Om du har elektrisk kylarfläkt i din bil kolla om det inte är den som låter.

Mvh GK
Skulle det vara denna fläkt så kan det vara tempgivaren som sitter vid termostathuset som gett upp.Då brukar kylarfläkten gå igång utan anledning.
Är ganska säker på att det inte är den dock. :(
Kylarfäkten har ett mer behagligt ljud jämfört med det här "gällare" ljudet. Den gick igång i samband med att jag stod på tomgång och gasade lite för att försöka ladda upp batteriet och det var definitivt inte samma ljud.

Kan tillägga att (det mystiska) ljudet ofta inte drog igång med full kraft direkt utan det fick kämpa lite. Det var på väg att dra igång ett par gånger men tystnade, för att en stund senare dra igång med full kraft.
Är säkert luftpumpen. Den ska startas när motor startas om tempen ligger mellan -10 och +35 tror jag det är, när den startats så kör den i ungefär 2minuter sen stänger den av sig själv. Det finns en säkring för den som du kan ta ur om du inte gillar den.
qan skrev:Är säkert luftpumpen. Den ska startas när motor startas om tempen ligger mellan -10 och +35 tror jag det är, när den startats så kör den i ungefär 2minuter sen stänger den av sig själv. Det finns en säkring för den som du kan ta ur om du inte gillar den.
Men det här ljudet har aldrig hörts förut, det är så pass högt att man definitivt hade reagerat. Och själva problemet är ju egentligen inte att det låter utan att den drar igång av sig själv när bilen är av och tömmer batteriet så att bilen inte går att starta. :(
Har för mig att motorelektroniklampan ska lysa om luftpumpen havererar,
i ditt fall så låter det som det snart är dags.Har du tur så är det bara reläet som spökar.

Prova att koppla ur den.Det värsta som kan hända mig veterligen är att bara motorelektroniklampan kommer lysa.Sen när du kopplar in den igen och att bilen känner att
allt är ok igen så ska den släckas.

En felkodsläsare i en sån här situation skulle vara bra,har du riktigt tur så kan volvo läsa ur felkoder utan kostnad.Beroende på humöret som meken är på :)
Jag har fått urläst gratis 3gånger.

annars köp en för framtida bruk också: http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare ... c-227.aspx Funkar ej på abs,airbag dock.Men allt som handlar om motorn..
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]