Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zet
Hej alla kunniga och glada.

Är ny som medlem här på forumet men har fått hjälp av er tidigare.

Som titeln lyder så har jag strul med min V40 2.0T
Det är en 2.0T från 01 med BSR steg 1 chip i.

Problemen började för ett tag sedan.

Problem 1: när jag sätter mig i bilen och startar den är det inga fel men så fort
jag lägger i en växel och börjar rulla framåt så börjar den rycka. det slutar efter typ 12-15 m.
jag har märkt att under tiden den rycker så kan jag inte få turbon att ladda men så
fort bilen slutar rycka så laddar den som den ska.
så här gör den varje gång jag startar den.

Problem 2: om jag ligger och kör med jämn gas så pendlar laddet upp och ner.
laddet verkar bara pendla om jag ligger på negativt ladd. det brukar handla om 0.1 som den "tappar eller ger"

har gjort rent lmmn med rengörings spray, bytt tändstift och kablar.

är otroligt tacksam för alla svar då detta börjar göra mig galen.
av Zet
Kan någon skicka en bild på magnetventilen och vart den sitter...?
av Kojje
Hittade ingen bild men den är lätt att hitta den sitter på kanten av luftfilterburken mot motorn om den inte ramlat av vilket dom ofta gör det är en svart eller grå liten sak storlek som en halv tändsticksask det går 3 slangar och ett kontaktstycke till den det går inte se om den är sönder men du kan ju följa slangarna och kontrollera dom.Magnetventilen kostar tyvärr en slant så har du möjlighet att låna en för att testa är ju det en idé det är samma på alla moderna volvobilar som S60/s80/v70/s40/v40/s70 lågtrycksturbo eller fulltryckare spelar heller ingen roll.
av Zet
problem 1: känns som att bilen inte får soppa så det räcker. nu har jag bytt soppa filter men problemet kvarstår.
det har blivit lite bättre men inte helt hundra.

kan man på något sett testa bränsletrycket?
bränsletrycksregulatorn?

vet inte vad som kan vara fel annars.

Är tacksam för all hjälp.
av Uninium
Du borde investera i en felkodsläsare eller åka till volvo och be dom läsa ur felkoder åt dig
och förhoppningsvis så ligger det nått och skramlar.
av Kojje
Zet skrev:Har vart på volvo. Dom kom fram till att det var väldigt dålig signal från LMMen.
Kan det vara den? Någon som vågar gissa?
Ja det kan nog mycket väl vara Lmm:en.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan vara att det inte är bra kontakt pga. oxid och det visar sej oftast på sommaren när luftfuktigheten är hög. Gör rent kontaktstyckena först. Har du bytt bränslefiltret nyligen och om inte byt.

Hej. Jag har en fundering ang smart enegifö[…]

Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]