Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mccalle
Har S40 -98.
Kommer inte en droppe spolarvätska alls ur något munstycke. Har kopplat loss spolarvätskeslangen på första stället där den grenar sig (alltså grenen där en slang går till strålkastarna och den andra till motorhuven). Snustorrt. Misstänker starkt pumpen. Den verkar sitta fint inkapslad under spolarvätskebehållaren men sjukt svår att komma åt då jag följde slangen så långt det gick.

Vad bör tas bort för att komma åt pumpen?
Hur torrkör man sen pumpen för att se om den fungerar? Är ingen kung på ellära, men kan man koppla den direkt till 12V-batteri eller blir det för mkt ström till pumpen då?
Läste i en annan tråd om ngn backventil, kan det vara den?

Tack för kanonforum och speciellt tack till Pettson som hjälpt många av oss hobbymekare genom åren.
Användarvisningsbild
av #27
Ta bort vindrutespolarpumpen:

Tändning av
Ta bort det främre underredsskyddet på höger sida för att komma åt pumpen
Töm behållaren
Lossa kontaktstycke och slang anslutna till spolarmotorn
Ta bort pumpen (tryck försiktigt ut den med en stor skruvmejsel)
Användarvisningsbild
av mccalle
Tack för tipset.
Jag är inte nån van mekare så jag undrar om det jag ringat in i rött på bilden är spolarvätskepumpen (bilden tagen underifrån)?
Verkar lite bökigt att komma åt den. Är det enkelt att plocka bort stötfångaren (för det skulle verkligen underlätta), eller hur menade du att man får ut den med skruvmejsel?

Enklast att 100% fastställa att pumpen är trasig är väl att mäta att spänningen är 12V (?) med multimeter på pumpkontakten när man belastar den?
Tack och bock

Bild
Användarvisningsbild
av mccalle
Det var pumpen som var trasig och den bytte jag. Sen kom det vätska med bra tryck fram till backventilen uppe vid spridarna, men ingen vätska kommer igenom. OK, trasig backventil tänkte jag och köpte en ny och monterade. Samma sak igen, dvs tryck fram till backventilen men ingenting kommer igenom till spridarna. Helt sjukt. Sannolikheten att den gamla backventilen OCH den helt nya ska vara trasiga e ju försvinnande liten. Ska låna backventilen från morsans S40 och prova om den fungerar på min bil, fungerar på hennes iaf. Ska även prova min nya backventil på hennes kärra. Återkommer.
Användarvisningsbild
av mccalle
Det var den helt nya backventilen som var trasig. Provade med backventil från min V70 och den fungerade perfekt. Sorgligt men sant.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]