Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Admiralen
Detta ämnet har säkert diskuterats tidigare, men jag har sökt i gamla trådar och har fortfarande en del frågetecken.

Har precis köpt en V40 2.0T-00 som gått ca 24000mil, som jag varit väldigt belåten med tills igår.
Vi var på väg hem från en midsommarfest, körde lugnt o fint när plötsligt motorlampan och antisladdlampan tändes samtidigt.
Vi stannade o jag gick ut o kollade olja o vatten mm, o lyssnade på motorn. Jag tyckte allt verkade vara ok, så vi körde vidare. När vi startade bilen igen var antisladdlampan släckt, men motorlampan lös fortfarande o lyser även idag. Men bilen går som den ska. Har även testat att koppla av batteriet utan resultat.

Så jag undrar såklart, vad kan det vara?

Jag vill minnas att vi körde i en ganska skarp kurva, så det kan ju tänkas att det krängde lite så antisladden fick för sej att gå in, men ska lampan tändas då? O varför tändes motorlampan samtidigt? Slumpen kanske?

Jag har alltid lagat mina bilar själv tidigare, och tänkte fortsätta med det. Men sånna här grejer är främmande för mej. Men de e ju bara att bita i det sura.

Funderade på biltemas felkodsläsare, är den bra o funkar den till min bil?

Hoppas på svar.

Mvh Patrik.
av Admiralen
Hmm. Det verkar som felet är avhjälpt, åtminstone tillfälligt. Jag hade av locket på säkringdosan i motorrummet o lirkade på alla säkringar o relän. Sen gjorde jag likadant med alla kabelanslutningar jag kunde komma åt i motorrummet, o knackade lite försiktigt på lamdasonderna. O sen när ja startade motorn så slocknade lampan som den skulle. Tycker de skulle vara lite väl tursamt om de bara va glappkontakt, men de verkar ju onekligen så.

Men varför tändes antisladdlampan. Eller kan de ha varit nån kabel eller nått relä till antisladdsystemet som de varit glappkontakt i?

Ja inte vet jag. Nån som varit med om nått liknande?
Senast redigerad av 1 Admiralen, redigerad totalt 0 gånger.
av Admiralen
Ja något skumt e de. Idag tändes antisladdlampan igen, men inte motorlampan. Senna gången hände det när ja starta bilen på en parkering, sen körde ja bara en liten bit. O nästa gång ja starta så släcktes den som vanligt.
Var sitter styrdonet till antisladdsystemet, o hur ser de ut ungefär. Så får ja testa att rengöra kontakterna där.
av Tartryffel
Antisladdlampan tänds ju vid för högt turbotryck t.ex. Minns när jag chippade min S40 T4 i slutet av 90-talet och hade för högt laddtryck vid en av mappningarna. Då tände den antisladdlampan + motorlampan, bilen gick sämre och vi fick skruva ner turbotrycket.
Det är lite sjukt att just antisladden ska blandas in för det har inte med den att göra egentligen. Tycker du ska kolla avgasvärdena också.

Kör in på Volvo och läs av felkoderna, det är inte särskilt dyrt och då får du rätt bra med ledtrådar.
av Admiralen
Jo de kunde man ju göra. Men närmast volvoverkstad ligger ca fem mil bort, och det känns som ett sånt här fel kan innebära ganska många verkstadsbesök innan man hittar det verkliga felet. Så det hade jag tänkt att undvika.
Då lägger jag hellre dom pengarna på en egen felkodsläsare, de kan va bra att ha oavsett.
Frågan är ju bara om den dom säljer på biltema är något att ha.
av Admiralen
N0RBERG skrev:
Admiralen skrev: Då lägger jag hellre dom pengarna på en egen felkodsläsare, de kan va bra att ha oavsett.
Frågan är ju bara om den dom säljer på biltema är något att ha.
Vet inte hur biltemas fungerar på v40. Här finns annars tips på läsare som funkar med våra bilar: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=401223

Tack för tipset. Ska kolla lite närmare på dom där.
av Admiralen
unlock26 skrev:Har beställt denna själv: http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare-p-693.aspx

Ett par stycken på x40 nordic som använder den,men med min tur så funkar den väl inte på min :)

Med lite tur så får jag den på tisdag nu,men slänger in mess här när den kommit och om den funkar kalas..
Ja gör det. Har diskuterat ämnet på lite olika forum, och det verkar som bilar från 2001 och äldre är besvärligare att hitta läsare som funkar till. Hur det är med volvo vet jag inte, men tydligen på väldigt många märken.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]