Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ganska nyligen blivit ägare till en v40 t4 -98 och har lite småproblem med den, vilket inte är så konstigt eftersom den gått 20 000mil men jag inbillar mig att jag skall kunna få fason på den med er erfarenhet :)

De defekter bilen har är:

Svår att starta- verkar som om den inte får tillräckligt med soppa i starten, har funderat på om det kan va "högvarvet" på soppapumpen som lagt av men de borde hjälpas med att låta tänningen va på ett tag innan men det hjälps inte. kan va läck på soppaledning men har aldrig sett några spår, dock kan det lukta lite soppa efter att den gått igång.

Misstänkt vajsing på turbon, bilen drar mycket olja och skickar ut en blå-rökpuff direkt efter start men inte vad jag märkt under gång. när man drar på för fullt kan bilen nästan "rycka" fram lite (ojämt drag) dessutom verkar turbotrycket variera lite från gång till gång (kan va inbillning)

Följdfråga: är det en knivig grejj att byta turbo om man har relativt mycket erfarenhet av sugmototer?
Jag letade fel ett bra tag på en 2.0T som krävde startmotorkörande ganska länge innan start, efter mycket om och men kom jag fram till att felet låg i vakuumdelen av bränsletrycksregulatorn. Lossa slangen från insuget, finns det bensin där är det bara att byta. Jag kollade medelst sugande på slangen ifråga, det är ju gott med bensin. :)
De lyckades beställa fel del på Volvo, först efter att jag fått identifiera vilken av deras tillgängliga sprängskisser som motsvarade "min" motor lyckades de beställa hem rätt variant, så det kan vara en idé att be att få titta själv. När prylen väl kom var det bara ett par minuters jobb att montera.

Undvik för övrigt Biltemas vakuumslang, de säljer vissa bra prylar men uppenbarligen helt värdelöst gummi. Efter mindre än ett år var slangen mer torrsprucken än något av det originalmonterade gummi jag hittat på min fyrtiofemåriga MG...
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]