- mån 14 jun 2010, 22:25
#418557
Har ganska nyligen blivit ägare till en v40 t4 -98 och har lite småproblem med den, vilket inte är så konstigt eftersom den gått 20 000mil men jag inbillar mig att jag skall kunna få fason på den med er erfarenhet :)
De defekter bilen har är:
Svår att starta- verkar som om den inte får tillräckligt med soppa i starten, har funderat på om det kan va "högvarvet" på soppapumpen som lagt av men de borde hjälpas med att låta tänningen va på ett tag innan men det hjälps inte. kan va läck på soppaledning men har aldrig sett några spår, dock kan det lukta lite soppa efter att den gått igång.
Misstänkt vajsing på turbon, bilen drar mycket olja och skickar ut en blå-rökpuff direkt efter start men inte vad jag märkt under gång. när man drar på för fullt kan bilen nästan "rycka" fram lite (ojämt drag) dessutom verkar turbotrycket variera lite från gång till gång (kan va inbillning)
Följdfråga: är det en knivig grejj att byta turbo om man har relativt mycket erfarenhet av sugmototer?
De defekter bilen har är:
Svår att starta- verkar som om den inte får tillräckligt med soppa i starten, har funderat på om det kan va "högvarvet" på soppapumpen som lagt av men de borde hjälpas med att låta tänningen va på ett tag innan men det hjälps inte. kan va läck på soppaledning men har aldrig sett några spår, dock kan det lukta lite soppa efter att den gått igång.
Misstänkt vajsing på turbon, bilen drar mycket olja och skickar ut en blå-rökpuff direkt efter start men inte vad jag märkt under gång. när man drar på för fullt kan bilen nästan "rycka" fram lite (ojämt drag) dessutom verkar turbotrycket variera lite från gång till gång (kan va inbillning)
Följdfråga: är det en knivig grejj att byta turbo om man har relativt mycket erfarenhet av sugmototer?