Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flopp
Jag började att plocka isär motorn för felsöknIng och upptäckte då att fanns en hel del olja mellan turbo och kylare, inte bra gissar?

Förslag på vad det kan vara?
av Kojje
Turbo och laddluftkylare antar jag att du menar inte ovanligt att det blir lite olja i det röret/slangen frågan är hur mycket rinner det olja ur är det inge bra lite oljefukt på insidan av röret/slangen blir det med tiden och inget att oroa sig för.
av flopp
Kojje skrev:Turbo och laddluftkylare antar jag att du menar inte ovanligt att det blir lite olja i det röret/slangen frågan är hur mycket rinner det olja ur är det inge bra lite oljefukt på insidan av röret/slangen blir det med tiden och inget att oroa sig för.
det var ett stor rör, ca 7 cm i diameter.

En del olja det rann ut när vi lossade vid kylaren. Kanske 0,5 dl
av Kojje
flopp skrev:
Kojje skrev:Turbo och laddluftkylare antar jag att du menar inte ovanligt att det blir lite olja i det röret/slangen frågan är hur mycket rinner det olja ur är det inge bra lite oljefukt på insidan av röret/slangen blir det med tiden och inget att oroa sig för.
det var ett stor rör, ca 7 cm i diameter.

En del olja det rann ut när vi lossade vid kylaren. Kanske 0,5 dl
Japp det är röret till laddluftkylaren och det blir olja där med tiden 0.5 dl låter lite mycket men behöver inte vara katastrof ryker bilen blårök så kan oljan komma från att turbon är sliten en tät vehusventilation kan också bidra till en ökad mängd olja i tryckröret till laddluftkylaren gör rent håll lite koll hur fort du får olja där om bilen inte visar några andra symtom.
av flopp
Där var inget glapp på turbon, måste ha varit olja på grund av att vevhusventilationen var igensatt.
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]