Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
stämmer det att man sak byta kamrem vid 16 000 mil service?
av LoveT4
okej bra bra då vet jag ... ska göra 14000 mil service snart.
vad ska göras då?
av N0RBERG
LoveT4 skrev:okej bra bra då vet jag ... ska göra 14000 mil service snart.
vad ska göras då?
Det är en vanlig standardservice. Olja, oljefilter, kupéfilter osv, och en översyn att allt fungerar. Tändstift och luftfilter byttes vid 12k servicen och byts alltså inte vid 14k servicen.
Användarvisningsbild
av Spawn
Hur kan man köra 4000 mil på samma tändstift? Bilen borde rimligen gå bättre om man byter efter i alla fall 2000 mil.
Användarvisningsbild
av Spawn
En annan fråga är i och för sig inte förrän nästa service som jag skall byta kamrem. Men slänger ut en fråga. är det någon som bet verkstaden att bara byta kamrem och strunta i resten för att på så sätt inte bli ruinerad.

Att byta kamrem är ju fasan för alla när man skall göra service. Är ju hur dyrt som helst.

Kommer för övrigt göra service själv vid 14 00 för att saker skall bli riktigt.

Har fått byta både bromsklossar fram och bak sedan föra servicen innan leverans från Volvo. Köpte den av firma och då gjordes 12 000 mila service.

Imorgon blir det till att lämna in bilen för byte av hjullager fram båda sidor jippi 4 500 kr för det kalaset + 600 för bromsarna fram borta på mindre än en vecka precis innan semestern innan semestern.

Just nu känns det som att Darth Vader har flyttat in i min V40,
av N0RBERG
Spawn skrev:Hur kan man köra 4000 mil på samma tändstift? Bilen borde rimligen gå bättre om man byter efter i alla fall 2000 mil.
Jag kollade bara på serviceprogrammet för x40 fas 2. Stiften byts antingen vart 3dje år eller 6k mil, 12k mil, 18k mil osv. Beroende på vilket som först inträffar. Samma intervaller gäller luftfilter.
Så det kan hända att stiften och luftfiltret byts.
Användarvisningsbild
av Spawn
N0RBERG skrev:
Spawn skrev:Hur kan man köra 4000 mil på samma tändstift? Bilen borde rimligen gå bättre om man byter efter i alla fall 2000 mil.
Jag kollade bara på serviceprogrammet för x40 fas 2. Stiften byts antingen vart 3dje år eller 6k mil, 12k mil, 18k mil osv. Beroende på vilket som först inträffar. Samma intervaller gäller luftfilter.
Service stämmer som du skrev byts efter 4000 mil jag kolla i servicprotokoll. Vad jag har lärt mig så bör man byta stift efter 1000 mil för bästa prestanda och då kännas ju 4000 som en evighet.

Vist långlife tändstift eller dyligt men nja jag är skeptisk.
av Kojje
Spawn skrev:
N0RBERG skrev:
Service stämmer som du skrev byts efter 4000 mil jag kolla i servicprotokoll. Vad jag har lärt mig så bör man byta stift efter 1000 mil för bästa prestanda och då kännas ju 4000 som en evighet.

Vist långlife tändstift eller dyligt men nja jag är skeptisk.
Tändstiftens utveckling har rört sig framåt kan man säga döm om min förvåning när jag fick se att intervallet på tändstiften på min civic type r var 12.000 mil :shock:
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]