Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av detraw
Hejsan,

Som jag skrev i en tidigare tråd har vi nyligen köpt en volvo s40 -96. Det finns ingen historik över tidigare byten av kamremmen och bilen har nu gått 26700 mil så vi tänkte att det är ju lika bra att byta den på en gång.

Efter lite runt ringning så verkar det som om bilia faktiskt ligger bäst till (även om botkyrka bilverkstad var 500kr billigare). På Bilia ville de ha runt 4000 kr för bytet och då tillkom det 2000kr om de ansåg att vattenpumpen behövdes byta också. Jag har läst runt lite och det verkar som om alla rekomenderar att man även byter vattenpumpen. Kan man känna sig trygg om volvo säger att den inte behövs bytas? Känns ju som att de, om någon, borde veta det?

Kan även tillägga att jag såg en annons från Solna Bilteknik och ringen och bokade en tid hos de. De ville ha 3200kr ink moms för att byta kamrem + vattenpump och använde sig bara av orginaldelar. Jag tyckte nog att det kändes lite väl billigt jämfört med alla andra verkstäder jag hade pratat med och gjorde en enkel googling. Lite läsning senare och min bokning är nu avbokad!

/Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja du kan känna dig trygg om dom säger att vatten pumpen inte behöver bytas. Dom kan just din bilmodell & vet att vatten pumparna på just dom håller en ofatbart god kvalite (kan lova att dom inte hitar nått fel på den)

Men som du säger så rekomenderar alla som inte har erfarenhet att man ska byta vatten pump (detta gör dom för at vissa bilmodeller har dåliga vatten pumpar & då tror dom att alla bilar har det)
av detraw
Kanon! Tackar för era svar. Då åker den in på Bilia den 14:e. Om de tycker att pumpen är Ok så får den sitta kvar. Jag lägger hellre de pengarna på rostlagning istället då :-)

/Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Klart att du ska byta pumpen eftersom det blir lika dyrt att byta den om den pajar som att byta den när du byter remmen och det bara för att måste du byta pumpen så byts remmen samtidigt då man aldrig sätter tillbaka en gammal rem.
av Gelis
Jag tycker att du ska söka på Solna Bilteknik här på forumet, innan du lämnar bilen till den firman, bara ett råd i all välmening.
Edit: läste inte slutet på ditt inlägg, du hade ju redan gjort det :oops:
av kire1111
Mekonomen tog de 5000 kr för kamrem och vattenpump. Bäst att byta allt när de ändå håller på, går den sönder så blir det dyrt ändå. Snålheten bedrar visheten säger man väl..
Användarvisningsbild
av CarMan
fast nu går ju denna variant extremt sällan sönder, så det är ju onödinga penar at lägga ut!

Lika bra att byta bil, för går bilen sönder så blir det dyrt (en ny bile har ju garanti= lagas gratis)
av detraw
Tackar för era svar!

Ja det är ju ganska tydlig vad som är det rätta att göra. Det blir nog till att byta den i alla fall då. Får ta och säga det till Bilia när jag lämnar in den.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]