Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MRK
Har börjat få lite tomgångsproblem på min T4-99.
Den pendlar mellan 1000-1500 upp och ner hela tiden när man står stilla. Även när man kör och släpper upp gasen så lägger sig tomgången högt!

Vad kan problemet vara?
Rengjorde min 3 ggr innan det vart bra, och till slut med bromsrengöring från biltema, och ytterst lite WD40, eller 5-56 på de delar som "glider". Börja där, rör på delarna och använd mängder med örontops så kan du ju kanske få en förbättring.
Men du har inte märkt någon skillnad på motortemp eller förhöjd bensin förbrukning?
av MRK
hixen skrev:Rengjorde min 3 ggr innan det vart bra, och till slut med bromsrengöring från biltema, och ytterst lite WD40, eller 5-56 på de delar som "glider". Börja där, rör på delarna och använd mängder med örontops så kan du ju kanske få en förbättring.
Men du har inte märkt någon skillnad på motortemp eller förhöjd bensin förbrukning?
Bensinförbrukningen är som den brukar vara (hög alltså :twisted: ) 0.98l/milen.

Ska ta ner tomgångsmotorn igen å göra rent.

Vet inte om detta hör till problemet men fläkten till kylaren går av och på hela tiden är detta normalt? Även om bilen är kall så håller den på så. Även ena som snurrar bara utav dom två fläktarna.
Låter som om någonting "klickar på/av" och tomgången ändras, lite svårt att beskriva..
MRK skrev: Vet inte om detta hör till problemet men fläkten till kylaren går av och på hela tiden är detta normalt? Även om bilen är kall så håller den på så. Även ena som snurrar bara utav dom två fläktarna.
Låter som om någonting "klickar på/av" och tomgången ändras, lite svårt att beskriva..
Det beror nog på AC:n. Helt normalt. Testa slå av den annars.
av MRK
N0RBERG skrev:
MRK skrev: Vet inte om detta hör till problemet men fläkten till kylaren går av och på hela tiden är detta normalt? Även om bilen är kall så håller den på så. Även ena som snurrar bara utav dom två fläktarna.
Det beror nog på AC:n. Helt normalt. Testa slå av den annars.
Spelar ingen roll om den är på eller av, samma problem kvarstår. Har provat.
hixen skrev:Men är motortempen normal? tänkte om bilen gick på choke läge..
Den är normal men det känns som att den ändå går in på chokeläge ibland eller något "liknande". Kanska irreterande detta när man står vid ett rödlyse!
Luftmassemätaren var orsaken till min pendlande tomgång.
Hade symptom till o det var att bilen ställde sig i grundladdtryck strax innan den började pendla.

Motorlampan tändes aldrig o det genererades inga felkoder iom detta så var reservdelsutbytarna på Volvo oförmögna att hitta felet.

+1 till mig själv och Vadis :)
Lånar tråden lite då jag har samma problem som TS, dock så pendlar inte min tomgång, den existerar inte.

Då jag misstänker att det är tomgångsmotorn (har ryckt LMM med resultatet att blien gick sämre, har du gjort det TS?)

Undrar nu om någon här vet om det är samma tomgångsmotor på t4 samt 2,0i (utan turbo) då jag har möjlighet att få låna en sån motor men inte en t4 motor. NÅgon som har koll??

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]