Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommyv40
Hejsan blev en lycklig volvoägare i förr går, nöjd som fan å idag skulle jag dra mej hemmot från stan. Men så tänds lambda lampan(den är grön och orange triangel) tror jag den heter? sagt å gjort gick den ett tag 1 km sedan började helvetet. Den kan gå i 0 - 100 meter innan det inte går att gasa. kommer aldrig över 1200 var/min utan börjar blödra, Går den på tomgång luktar det bensin, alltså inte riktigt förbränning. men efter ett tag när den gott på tomgång kan den rulla igen allt från 10 - 100 meter?? sedan samma problem igen...

Bilen är en v40 utan turbo! 140 hästar är en 97. om ni behöver veta något mer är det bara att säga till.

Jag är ny här så var snälla, å bilar är inte min starka sida så ni fåt gärna förklara som det vore till ett barn. :P fel stav mm ber jag om ursäkt för..

Jätte tacksam för all hjälp. Ha det gött mvh / Tommy

lägger till.. Bilen dör aldrig den går på tomgång jag kan lägga i ettans växel å gå på tungång utan broblem å den rullar framåt. Även om jag startar om bilen är lambda lampan tänd, den släcks aldrig
Alla säkringar är hela.
Bilen är en 2,0
av Tommyv40
uffe_hudik skrev:Kolla LMM (LuftMasse Mätaren) Lossa kabeln och hör om det blir nån skillnad på gång,

ursäkta för dum fråga! men sitter den under säkrings/reläboxen i motor rummet? och kontakten pekar upp å sitter framför säkrings/relä boxen eller är jag helt fel ute?

Jätte tack för hjälp..

mvh // Tommy
av zkiddz
Kolla luftburken, den sitter mellan slangen som går utifrån luftburken och själva luftburken med en kontakt på ovansidan. skiljs av med en slangklämma.

Hoppas du förstår eller vet vart du ska leta.
av qan
Ganska säker på att den bilen inte har LMM utan MAP-sensor istället. Jag tycker att det låter som att bränslepumpen inte mår så himla bra, eller kanske brott på bränsleslang iom att du säger att det luktar bensin. Kolla efter läckage på bränsleslangarna. Kan vara svårt att hitta eftersom bensinen borde förångas ganska snabbt om den kommer i kontakt med motorn, så förvänta dig inte att se en pöl med bensin.
av Tommyv40
zkiddz skrev:Kolla luftburken, den sitter mellan slangen som går utifrån luftburken och själva luftburken med en kontakt på ovansidan. skiljs av med en slangklämma.

Hoppas du förstår eller vet vart du ska leta.

http://img132.imageshack.us/img132/5183/v40eng.jpg Är detta Lmm? Jag är inte där som bilar är nu, men skall testa. Om den går likadant efter jag tatt ur kontakten. Vad är det då. Lambdan? Kan man köpa en pirat Lambda eller är det bort kastade pengar?
qan skrev:Ganska säker på att den bilen inte har LMM utan MAP-sensor istället. Jag tycker att det låter som att bränslepumpen inte mår så himla bra, eller kanske brott på bränsleslang iom att du säger att det luktar bensin. Kolla efter läckage på bränsleslangarna. Kan vara svårt att hitta eftersom bensinen borde förångas ganska snabbt om den kommer i kontakt med motorn, så förvänta dig inte att se en pöl med bensin.
Det luktar inte bensin om bilen utan det luktar bensin i avgaserna. Såg att jag var otydlig med det.. ursäkta!
Tack för all Hjälp...

Mvh // Tommy
av qan
Tommyv40 skrev:http://img132.imageshack.us/img132/5183/v40eng.jpg Är detta Lmm? Jag är inte där som bilar är nu, men skall testa. Om den går likadant efter jag tatt ur kontakten. Vad är det då. Lambdan? Kan man köpa en pirat Lambda eller är det bort kastade pengar?
Det där är inlufts temperatursensorn. Som sagt, du har ingen LMM. Kan ju även vara en idé att kolla hur stiften ser ut och om de tänder, kanske har en spole gått.
Fint motorrum btw :)
av Tommyv40
qan skrev:
Tommyv40 skrev:http://img132.imageshack.us/img132/5183/v40eng.jpg Är detta Lmm? Jag är inte där som bilar är nu, men skall testa. Om den går likadant efter jag tatt ur kontakten. Vad är det då. Lambdan? Kan man köpa en pirat Lambda eller är det bort kastade pengar?
Det där är inlufts temperatursensorn. Som sagt, du har ingen LMM. Kan ju även vara en idé att kolla hur stiften ser ut och om de tänder, kanske har en spole gått.
Fint motorrum btw :)

hehe bilden är lånad, men min ser exakt lika dan ut :P .. Men om en spole har gott tänder lambda lampan då? Det är en kille som hyr en lokal på mitt jobb som är mekaniker jag tror han har en dator som kan kolla fel koder mm, kommer det visa sej på datorn om spolen har gott? eller om det är tändstiften?
skall kolla om han kan göra en koll med datorn eller måste det vara en volvo verksta som gör det? jag mennar om det är olika program? eller hur F** fugerar det? :wink:

Eddit: Hur testar man om en spole fugerar? Någon med bra tips? Den går ju bra på tomgång å inga svårigheter att starta, bara när man kör som den inte vill gasa mer än över 1000-1500 varv/min

Jätte tack!
mvh // Tommy
av qan
Nix, tändspolen tänder inte λ-lampan. Men däremot kan lambdasonden tända den om den märker att inte tillräckligt med bränsle förbränns. Spolarna kastar kod 525 eller 526 (om du nu får koderna utlästa). Inte säker på detta, men tror inte att det går att testa primärspolen med multimetern. Sekundärspolen tror jag ska gå att testa genom att mäta mellan högspänningsspolen och ett av stiften (+?) borde få runt 300ohm. Rätta mig om jag har fel.
Fick min dator av läst idag!

följande fel:

DTC Beskrivning
121 Lufttryckgivare
411 Spjällägesgivare
122 insugningslufttempraturgivare
325 Minnesförlust?

Så då är det bar igång igen nu då.. fuck it köpte en bil för att slippa iallafalll den första månaden...
Men men va fan mennas med 122 insugningslufttempraturgivare 325 Minnesförlust...

Någon som är duktig på sådant?

eddit: antar att 121 Lufttryckgivare 411 Spjällägesgivare är bara att byta kontakter eller?
Tack för hjälp mvh // Tommy

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]