Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flopp
V40 2,0T -01.

12500 mil.

Har haft bilen i 3 år och är nöjd med draget i bilen.

Helst plötsligt så går turbon grymt bra, det känns som en racerbil.

Kollade med bekanta om det var något som hade kunnat gå sönder, men dom trodde inte det.

Nu ca 2 månader efter turbon började bli grym så har det kommit lite andra negativa saker.

Turbon e fortfarande grym men:

1. Bilen kan kännas trög, seg hacka på låga varv, under 2000 varv
2. Blå/Vit rök, drar man på till 4000 varv(2:an) och sen lägger i en högre växel(3:an), precis när kopplingen är uppe så kommer ett stort moln med blå/vit rök.
3. Har börjat läcka olja. Har inte läckt olja så länge jag ägt den.

Kollade oljenivån och det var under Minimum.

Någon som har en ide?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Kan det vara så att nån slang har lossnat så den får in extra luft? =bondtrim inget bra för motorn å turbon kan paja + nästan allt med. Har du en tryckmätare på turbon? den ska normalt ladda 0.4 till 0.5 beroende på modell om jag inte misstar mig helt. och om det här fortsätter en längre tid med ett för högt ladd så kan kolvarna rycka eller så pajar turbon!
Användarvisningsbild
av hixen
Som Nightmare89 skriver, kolla alla anslutningar, se om det ser okej ut runt aggregatet. Köp en laddtrycksmätare! Ser direkt om den laddar normalt, och även i framtiden om det skulle vara något ovanligt. Inte alls svår att koppla, och se till att det finns olja i bilen. Låter precis som om turbon börjar ge upp, då dina symptom överrens stämmer med övriga. Får bara hoppas så inget annat har tagit stryk, för motorn låter normalt för övrigt tycker du? Börja där så ska vi se om vi kan hjälpa dig vidare, Guide till inkoppling av mätare finns på http://www.x40nordic.com , och under kategorin "projekt", minns inte i vilken tråd, med en silvrig v40 är det iaf. Mvh
av flopp
Har inte kört den mer sen inlägget men sambon har kört den lite.

Den rycker väldigt mycket under 2000 varv.

Låter inte så spännande tycker jag.

Ljudet från avgasröret på tumgång har ändrats lite sedan turbon började gå bra.

Jag ska titta mer på bilen i helgen.

Tack så länge
av flopp
Har haft den på felsökning idag.

Kom fram till att det är vevhusventilationen som inte fungerar korrekt.

Kommer att kosta en del.
av flopp
Nähä det var det visst inte.

BIlfirman hade visst fel, som tur var slapp jag betala för repearationen.

Har den hemma nu och kollar lite själv.

Ska lyfta toppen och kolla om det är några repor i cylinderhuset.

Bilfirman gjorde ett komptest, det visade att 2:an hade bara 5 när dom andra hade 11-13.

Vad kan det vara för fel på 2:an? Idéer?

Började att ta bort luftslangen från turbo till kylare och där kom en hel del olja? Inte bra gissar jag.
Senast redigerad av 1 flopp, redigerad totalt 0 gånger.
av flopp
Det var repor i cylinderloppet på cylinder 2, där komp var 50%.

Det blir att sätta i en ny motor. :(
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]