Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har för ett tag sedan köpt en Volvo V40 T4 -01 som har gatt 9600 mil. Nu är det sa att det verkar som att den drar en hel del olja :( (typ 1 liter pa 3-400 mil). Vad jag vet är det inte normalt för nagon Volvo. Eftersom den inte har gatt mer sa tror jag inte att det är kolvringar, cylinderfoder ventiltätningar eller turbo. Den har ocksa full service pa Volvo och är helt orginal förutom bilstereon. Andra ideer jag har är:
Luftfilter - det är nyligen bytt (men inte Volvo orginal)
IACV?
Vevhusventilation?

Har nagon haft liknande erfarenheter :???: ?
av cul8r
Tror inte luftfiltret påverkar nåt med oljan utan det påverkar nog mer bränsleförbrukningen men vevhus ventilationen kan påverka säkert om den är igensatt, turbon kan vara på väg att ge sig ryker bilen?
Hej,

Har kollat vevhusventilationen igar enligt Volvos anvisning (blas med tryckluft fran bada hallen) och konstaterade att det inte var tätt och att det sag mycket rent ut (inget oljekladd alls).

Bytte även mitt luftfilter (noname) till ett K&N utbytesfilter och det lär inte vara för tätt i alla fall. Ska aka nagra mil och se om det blir bättre.

Jag hade en P0102 (Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input) fel i höstas. Detta löstes genom byte av trottellägessensorn, men fragan är om jag inte har för lite luft under motorbroms i alla fall. Kanske är det IACV:n som spökar. Ska kolla lite närmare och se om jag hittar nagot.

Nagon som har ideer eller har haft liknande problem?
Det jag reagerar mest på, är att det är just en 01'a som gått så pass lite! Bara 9600 mil för en 9 år gammal bil, motsvarar lite mer än 1000 mil per år vilket verkar lite. Är du säker på dessa uppgifter, håller jag med dig om att det skulle vara märkligt om lager, packboxar eller kolvringar skulle gett sig redan. Men man kan ju inte utesluta det!

Har du vart under och undersökt motorn efter läckage? Så pass mycket olja som läcker ut, försvinner inte bara spårlöst... Och hade det gått via förbränningsvägen borde du märkt av illaluktande blårök från avgaserna. Så mitt tips är att hissa upp bilen med en lyft, och noggrant gå igenom motorn underifrån. Är det mycket olja runt ett större område (vilket det brukar kunna bli om det läcker) så motortvätta och håll sen koll med täta intervaller vart det tycks komma ifrån.

Besiktningsmannen berättade för mig sist jag besiktigade bilen att det finns en svag punkt för oljeläckage, och det är röret som är anslutet precis ovanför skarven mellan motorblock/oljetråg på baksidan av motorn med bilen sedd framifrån. Enligt honom var det O-ringen som kan ge med sig där... Så kika även där!
Hej,
Ja det är väl ganska lite mil för en -01:a och man kan aldrig vara säker. Jag har dock en stämplad servicebok fran en auktoriserad Volvohandlare samt alla protokoll fran besiktningar som bekräftar miltalet. Bilen gick ett ar som Demo / tjänste-bil pa Volvo och har sedan förutom mig endast en ägare. Nog är det möjligt att förfalska dessa papper men jag känner mig ganska säker pa milen.

Jag har varit under bilen och kollat efter läkage men inte sett nagot. Jag haller med dig om att det borde synas tydligt om det läcker sadana stora mängder. Ska kolla ditt tips pa skarven mellan motorblock/oljetråg. Bilen star dock varje natt i en Carport med betongplatta under och där är inte en droppe olja att se.

Jag har inte heller sett nagon blarök (i backspegeln), men det kanske är dags att aka efter bilen och titta. Just nu är planen att aka nagon vecka till och se om det fortfarande gar at lika mycket olja efter att ha bytt luftfilter och blast ur vevhusventilationen (tyvärr sa tror jag inte att det hjälpte).

Hur mycket olja ska en Fas 2 turbo dra med 10 - 20000 mil? Det enda jag vet är att dom inte drog olja när dom var nya (en kollega hade en). Min verkar dra ~ 8-10 liter pa 2000 mil :( .

Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det spelar ingen roll hur många mil bilen gått, frågan är hur bilen har gått under dessa mil.

Omkring 1 liter per 1500 mil anses normalt för en T4, i alla fall en fas1. Min tar inte ens 0,5 liter per 1000 mil.

Jag förmodar att din bil gått många kortsträckor. Därför hade jag börjat med att kolla vevhusventilationen och försäkrat mig om att den fungerar tillfredsställande. Kolla även så du inte har yttre läckor.
När jag först köpte bilen fick den bara Mobil1 0W40 för att nån sa att det var den bästa olja.. Men sen för två år sen nu så köpte jag den olja som dom sa sig använda på Volvo, Castrol ?W? (minns inte vad burken säger ens hehe)

På ett år (mellan oljabytena hemma i garaget) nu så drar min fas1 2.0T skillnaden mellan max till nästan min på oljestickan, det är alltså runt 1500mil nånstans. Vet inte hur mycket det är exakt i liter dock.

Oljetypen verkar kunna göra stor skillnad.. iaf på min bil?
av ubbee
Testa detta: Varmkör bilen sen låt den stå och gå på tomgång några minuter och sen gasa till och kolla om det rycker något eller om det luktar olja om den. I så fall är det turbon som håller på att ge sig. Tror dock inte det då bilen inte gått så mycket men kan ju vara värt att ta en titt på. Vill man gå längre kan man ju göra ett komp test av bilen.
Hej, Tack för tipset, ska kolla detta. Det där med komptest är klart att man kan göra, men eftersom den drar olja men förövrigt gar bra sa är det nog den tredje ringen uppifran (oljeskrapringen) som är dalig och inte första ringen (kompressionsringen) och da lär man inte se nagot pa kompet. Jag har dock funderat pa det i alla fall.

Har funderat pa att göra en "engine cleaner" (oljetillsats) eftersom en vän tror att de kan bero pa att den är ihopkoksad. Han rekommenderade ocksa att tillsätta en "oilstop" efter oljebytet. Är det nagon som har erfarenheter?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]