Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Bytte termostat i dag på min t4, -98. Innan låg tempen på 68-75 grader och jag fick knappt någon värme i bilen. Nu ligger den på 87-95 C. Är inte det lite högt? Började fundera på om jag fick fel termostat. Värmen blev normal i bilen igen så det känns ju som det ska.

Vad ligger era på när bilen är varm? och när slår era kylfläktar på?
Det känns som om min börjar kyla nästan exakt vid 90 grader. När jag når 91 sjunker det oftast snabbt ner till 87 annars ligger den runt 90. Min bil är rätt nyköpt. Bristerna den hade var att den var svårstartad, rök mycket och att det var dålig värme + att framrutespolarna vägrade tina. Jag blev mer och mer missnöjd med den, tills jag som i går bytte: stift och termostat.

När jag sedan körde i väg från verkstaden gick den sådär. Jag blev dessutom lite rädd när tempen inte stannade vid 90, så jag körde in till vägkanten för att kolla motorn. När jag öppnade huven osade det lite här och där och luktade brännt. Nu i efterhand inser jag att min motor gått 15-20 grader för kallt tidigare. efter några mil tinade hela motorn upp, inklusive vindrutespolarna som varit obrukbara ganska lång tid. Värmen är helt ok i bilen nu också och den ryker inte alls mycket längre. Det känns jättebra. En sak som jag reagerade på dock: Enligt intruktionsboken ska det vara 1,2 mm mellan tändspetsarna, det tyckte jag lät väldigt mycket :shock:
Nej, det är 0,75 mm elektrodavstånd!

Har du kört att tag med för kall motor rekomenderar jag dig att byta olja och oljefilter. Det är så tråkigt med igensatta kanaler, sludge och tickande ventiler! Det finns säkerligen en hel del fukt i oljan också som inte haft möjlighet att koka ur.
När jag köpte temostat fick jag en stämplad med 92 grader i satt en med 90 grader vilket det ska vara.

Undrar om de två extra graderan kan göra någon skada? På vintern är det väl kanske bara bra men på sommaren?

Ps. Min termostat var dessutom stämplad med 1998. Den har alltså suttit där sedan bilen tillverkades (12 år sedan), inte konstigt att den var sliten.
Troligen inte. Växlingpunkt vid 92 grader är för lite kallare klimat, vilket passar i vårat land. Vi har ju inte direkt tropiskt klimat.

Satt förresten en termostat på 92 grader på 850in jag har nu som säkert suttit där i flera år och jag har inte märkt att de är fel på den.

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]

Förardisplay xc40 -23.

Prova först att använda knappen på[…]