Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
Orginalbatteriet börjar ha gjort sitt nu efter tio år.

Startar gör den men det är med lite tveksamhet så här i minus 20 så det är väl hög tid för ett nytt batteri men vad?

Norrländsk landsbyggd så starta ska den bara oavsett temperatur.
Biltema har ju inte det bästa ryktet så de är väl bara att hoppa.
Volvo utgår jag från tar oskäligt betalt för nån annan standarddel.
Hittade varta Silver Dynamic E44 hos autoexperten? Är det något som kan rekommenderas eller finns det bättre att tillgå?
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo tar inte oskälogt betalt & dom kan till omed har varta som alternativ om du har tur
Din bil ska ha Varta D24
Silver dynamik E44 är det deras AGM batterier med 800A & 95Ah ??? det batteriet funkar också, men är ju dubbelt så dyrt, så varför köpa det om du n jagar biligasaker??
du kan köpa vad som helst som har ca: 500A i startström (biltema redovisar inte sin startström)
Användarvisningsbild
av CarMan
ingen aning o desutom lär priserna variera.
7-800 kanske ???
Användarvisningsbild
av Severin
Jag har försökt att googla men har inte hittat nå priser, sidor som har dom i lager skriver inte ut priset.

Hur mycke stryk tar ett batteri av en urladdning? ,att inte mitt är riktigt som jag vill ha det är pga alla kortkörningar så jag ska köpa en ctek 3600 och se om det blir piggare
av MatsO
Det jag tittade på var:

VARTA
SILVER dynamic
Batterikapacitet [Ah]: 77
Bottenklack: B13
Köldtestström EN [A]: 780
Längd [mm]: 278
Bredd [mm]: 175
Polordning: 0
Höjd [mm]: 190
Poltyp: 1
SILVER DYNAMIC 577400 E44 278X175X190

Och nej, det ska inte vara så billigt som möjligt. Det ska vara bra, sen betalar jag inte i onödan för att handla på en så kallad märkesverkstad om jag inte måste. Har blivit bränd av Volvo lite för många gånger för det.
Användarvisningsbild
av CarMan
ett batterie tar mycke stryck av att ladas ur med än 50% av kapasiteten = alltså under 12V ungefär full kapasitet mäts ner mot 11V o i bland en bit under det.

desto mer urladdat batteriet blir o ju läöngre tid det tar innen det återladdas avgör hur mycke stryck det ska ta.
enkelt förklarat så tappar batteriet konstant Ah ju fler gånger det laddas ur & ju mer det laddas ur.

Startbatterier är byggda för att leverera mycke ström snabbt & tål absolut inte djup urladdningar. Sen finns det andra batterier som tål djupurladdningar bättre, men är dåliga på att leverera mycke ström snabbt.
Användarvisningsbild
av CarMan
MatsO skrev:Det jag tittade på var:

VARTA
SILVER dynamic
Batterikapacitet [Ah]: 77
Bottenklack: B13
Köldtestström EN [A]: 780
Längd [mm]: 278
Bredd [mm]: 175
Polordning: 0
Höjd [mm]: 190
Poltyp: 1
SILVER DYNAMIC 577400 E44 278X175X190

Och nej, det ska inte vara så billigt som möjligt. Det ska vara bra, sen betalar jag inte i onödan för att handla på en så kallad märkesverkstad om jag inte måste. Har blivit bränd av Volvo lite för många gånger för det.

OK, det var inte det batteriet jeg tänkte på.
Det där batteriet är ju" bättre" om man tittar på A & Ah, men du klarar dig gott med ett D24 alla andra kör ju med D24 helt problemfritt, så det lär du också göra i många många år
av matzen10
CarMan skrev:Startbatterier är byggda för att leverera mycke ström snabbt & tål absolut inte djup urladdningar. Sen finns det andra batterier som tål djupurladdningar bättre, men är dåliga på att leverera mycke ström snabbt.
Det finns inget batteri som både är kraftfullt i startögonblicket och som samtidigt tål djupurladdningar alltså? (man kanske inte kan tillverka batteri med båda dessa egenskaper?)

M V H
---> Matz

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]