Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blirre
Hej! Min T4 Rycker när jag accelererar snabbt,gasar jag "sakta" går den mycket bättre,dom har bytt Turbo på Volvo nyligen,men då ägde jag inte bilen...
Har bytt bränslepump,men felet kvarstår,har fått ut felkod EFI-153 som tyder på bakre lambda sonden? ,Jag vet att det kan va en mängd olika saker som kan va fel,kanske avgasläcka före sonden?,kanske dålig kontakt/ledning?m.m, men det blir dyrt att börja köpa grejor,efter det...Tänkte höra om det finns nåt "vanligt" fel som det i normal fallet kan va?,ibland kan motorlampan lysa,men slocknar sen av sig själv efter ett tag,Bilen drar onormalt mycket soppa,och det är onormalt svart i slutröret på avgassystemet,Har sett att dom misslyckats med turbo bytet då en pinnbullt till avgasasidan är avdragen,jag tycker det ser ut att va tätt där ändå? Inge svart sot eller nåt som kan tyda på läckage i alla fall,bilen har gått rätt långt efter turbo bytet ca.1000 mil,Ska bes. när som helst,och jag gissar att den INTE går igenom med avgasvärden... Bilen har förövrigt gått 27.700mil och är fullservad på Volvo,om nu det betyder nåt? (Stämplar säger inte ett skit va som är bytt)
av Blirre
andy75 skrev:Kan va magnetventilen!? Min T4 hade det problemet. Helt annan bil efteråt!! 523:- på volvo
Kanske törs chansa på det då? 523:- Känns ju bra om det nu är det,
av Blirre
Tomas88 skrev:Vet inte hur vanligt magnetventilen är men jag hade nog ändå försökt få felkoderna utlästa innan.
Ja felkoden är enligt förra inlägget "EFI-153" Vilket ju tyder på bakre lambda sonden(diagnossond)
Borde inte magnetventilen gett en felkod?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ursäkta du hade ju redan kollat. :oops:
Ja har du fått felkod på bakre lambdasond som återkommer om den raderas så hade jag bytt den.
Visst skulle du ha en avgasläcka så bör ju den fixas innan nåt annat görs men det brukar inte vara så svårt att upptäcka. Bara att lyssna.
av Wiper
Hej!

V40in som jag hade gjorde likadant som du beskriver att din gör, hackar, tappar ladd, osv vid acceleration.
Jag bytte Tändspolarna och tändstiften och sedan gick den som en raket igen.

Detta var en V40 2,0T chippad som hade gått 33000mil då jag hade den och den gick utmärkt =)

Trodde inte att en V40 kunde gå så långt och bra =)
av FreddanM
Hej,
Nyreggad här på forumet.

Har haft min V40 T4 -98 i snart fem år och får ofta ovan beskrivna ryck vid fullgasacceleration. Började för runt ett halvår sedan, men jag har inte brytt mig så mycket då jag mestadels jobbpendlar i mysfart.

Var dumsnål och köpte "prisvärda" tändstift för cirka 2000 mil sedan. Misstänker att detta kan vara orsaken till rycken. Ska köpa Bosch platina nu istället. Fungerar inte det får det bli tändspolarna. Bytte bränslefilter i somras utan någon märkbar skillnad.

Tycker rycken kommer och går lite slumpartat och då tycker jag ECU-fel känns lite avlägset.

Magnetventilen nämns i en del trådar. Vad är lättaste sättet att felsöka ventilen?
Fullt laddtryck om kontakten dras? Har hört att det räcker att dra ur en av slangarna för att ladda fullt.Sant?

/F
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]