Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jycke
Hej,

Jag köpte en v40 t4 igår,och den började gå dåligt på vägen hem... Ungefär som om den inte gick på alla burkar
Men men tänkte ja (man har ju haft volvo förr).
Så jag lämnar in den på verkstad direkt på morgonen, och tänker att dom ringer väll snart och säger att det va en tändspole eller nåt..

Men så va inte fallet,utan han säger istället att jag inte har någon komp på 3 cylinder...
Varför frågar ja? Han säger då till mig att komma upp och kolla själv.
Han visar upp 3ans tändstift som har gått sönder där där gnistan ska va,alltså den där metall "bygeln" som sitter längs ner på stiftet.(ska lägga upp en bild)

Och han säger att han inte vet något mer utan att riva av toppen...

Så nu behöver jag lite tips på vad som kan ha orsakat detta,tänkte ev riva toppen själv för att spara pengar där.
Men vad kan jag förvänta mig?
Någon som varit med om liknande!
Stiften är ny bytta för ca 4 veckor sen (Beru platina)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
Användarvisningsbild
av Fisch
Skadade elektroder orsakas bla av för tidig tändning. Kontrollera tändstiftets värmetal, tändläge och bränsleblandning.

Stiften ser svarta ut på bilderna?
Användarvisningsbild
av Jycke
olindh skrev:Är du helt säker på att dom stiften är nybytta sedan 4 veckor? Det ser inte så ut.
Nja helt säker kan man ju inte vara eftersom jag inte gjorde det sjäv..
Men säljaren sa att dom va bytta för ca 4 veckor sedan, så...
Användarvisningsbild
av Jycke
Fisch skrev:Skadade elektroder orsakas bla av för tidig tändning. Kontrollera tändstiftets värmetal, tändläge och bränsleblandning.

Stiften ser svarta ut på bilderna?
Jo jag ska åka och hämta stiften idag (ligger på jobbet) och kolla så att det verkligen är rätt stift.
Men det var mekonomen som rekommendera stiften.

Jag kanske glömde säga att självklar har vi provat med nya stift..Det är det komptestet som visas (Med 4 nya stift)
Användarvisningsbild
av Jycke
Då har man börjat riva då... Någon som rivit toppen på en v40 t4? tips!
Är framförallt osäker på det här med att hitta ÖD och ställa in allt rätt..

Hur som helst så tänkte jag att när jag väl har rivit av toppen så ska man ju ändå lämmna in och provtrycka den mm, Så då tänkte jag samtidigt porta den, Någon som gjort detta tidigare?

Alltså det jag tänkte göra är att bara porta toppen inget annat,funkar det?

Tacksam för goda råd.
Användarvisningsbild
av Jycke
Kojje skrev:När du fått bort toppen och ta en titt i 3:ans cylinder inte omöjligt att det bränt hål i kolven...
Usch det lät inte roligt...men men det märks väl snart, något du varit med om eller?
Har du bytt/tagit av en topp på en v40?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]