Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen idag en 2003:a s40 2,0t. 10900mil fullservad osv fint skick,
Bilen är ej chippad utan original men beter sig lite underligt på 1-2-3 laddar den bara 0,3 för att sen på 4-5 runt 4000varv ladda 0,55 och går då kanom fint på dom lägre växlarna känns det som det fattas 30hk. Varför kommer laddtrycket bättre på 4-5 växel vad kan vara felet? Känns som läckande laddtryck på något sätt låter helt normalt! Körde 11mil hem motorväg120km/h drog bra 0,68 enligt datorn så det verkar ju ok.
Kom med ideer snälla så jag får lite fart på de lägre växlarna oxå.
Det finns en laddtrycks mätare installerad om ni undrar!
MVH Mike
Det är för att skona din motor.... hade inte hållt allt för länge om du hade kört plattan i mattan på ettan varje dag..
det är laddtrycksbegränsning.. rätta mig om jag har fel men det är vad jag känner till..
ovelindh skrev:Det är för att skona din motor.... hade inte hållt allt för länge om du hade kört plattan i mattan på ettan varje dag..
det är laddtrycksbegränsning.. rätta mig om jag har fel men det är vad jag känner till..
OK tack för svaret ska låta den provköras av volvo så jag vet att den går som den ska!
Fast den går mycket bättre nu än när jag köppte den var nog lite surkörd inne i stan!
Mike

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!