Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
Hejsan jag åker runt i en Volvo v40 T4 -2003 och här om dagen när jag åkte till polaren gick bilen precis som den alltid gjort. Åkte dit för att tvätta av bilen. Efter tvätten skulle jag åka och en sväng men då gick inte bilen alls som den ska. Den går som att det inte är något laddtryck sen när du trycker gasen i botten händer ingenting. Har varit på flera verkstäder men ingen som kan få fram vad det är för fel. Har kopplat in den i datorn och försökt hitta några felkoder men det står ingenting om några felkoder. Har låtit ca. 5 st testat bilen men ingen av dom kommer fram till vad det kan vara, det ända är att alla säger att turbon inte laddar men det förstod jag med efter jag hade kört den. Bilen har snart gått 11 000 mil och den har gjort alla servicar på Bilia.
Det var en kille som trodde att det hade man WasteGaten att göra, att den står öppen hela tiden och inte stänger som den ska göra.

Behöver eran hjälp och alla teorirer uppskattas.
Om ni vet exakt vad det kan vara eller om ni har samma fel sälv så kan ni slå en pling på: 0736212522

MVH// Alexander
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tycker också att det låter som en Wg som inte stänger, nu vet jag inte riktigt hur Wg:n och spjällaxeln ser ut på T4:an men om den har släppt så borde det gå att känna eftersom den ska vara nästan "stum" och i stängt läge när bilen är avstängd. Låt motorn kallna och leta sedan upp Wg-klockan och dess spjällarm om ventilen har lossnat från klockan så kommer du att märka att den är lös och om den har fastnat i öppet läge så borde den sitta ganska fast där medans en normalt fungerande så ska du kunna röra lite på spjällaxeln. Det kan ju också vara så illa att membranen i wg-n gått sönder men det håller jag som mindre troligt.
När du tvättade bilen spolade du den med högtryck då och motortvättade du samtidigt?
Det kan ju vara någon läcka på tryckslangen eller intercoolern också men det borde ju gå att kolla med startsprej.
av LoveT4
Nej jag tvätta bilen bar ut vändigt med stäng motorhuv.
Ska titta de där med Wg sen men den måste bli lite kall först.
Jag vet inte riktigt hur den ser ut eller så men om du har lust så kan du skicka mail och en bild möjligt viss på hr dom ser ut.
[email protected]

MVH// Alexander
Användarvisningsbild
av vetten
Har tyvärr ingen bild på T4-ans turbo och wg, men turbon borde du kunna lokalisera och wg-n bör ju sitta alldeles i anknytning till den. Wg-n består av en vacumklocka med en liten axel från som är annsluten till ett spjäll på laddsidan av turbon, hoppas att någon med en t4 kan fixa en bild åt dej så det blir lättare att se :-)-)
av LoveT4
skulle vara jätte snällt av dig.
Tänkte springa ut till bilen nu och titta om jag kanske hittar något som ser ut och likna de jag har i huvet men bara hålla kvar i den här tråden.
Behöver eran hjälp och jag uppskattar alla tankar och teorier. :shock:
av LoveT4
Var ute precis och kände på Wg- och bilen var avstängd och kall.
vet inte om jag kände på rätt sak men tror att de va den ända saken de såg ut som att man kunde röra och den gick att flytta på utan problem men som sagt vet inte om jag kände på rätt. Det var som en lite arm som man såg kanske 2-3 cm av sen gick den bakom en värme plåt precis över turbon. Kan det vara den du mennar VETTEN??
Användarvisningsbild
av vetten
Du har säkert hittat rätt, låter iallafall så på din beskrivning. Den gick att röra på sa du bra men hur kändes den hade den ett motstånd eller va det bara "slappt". Sen vet jag att en del har haft problem med reglerventilen till wg-n så om du kan så följ vakumslangen från wg-n så kommer du till den. Sen som jag skrev tidigare så kan det ju blivit något läckage på tryckslangen från turbon så testa gärna med startsprej och motorn på tomgång, var försiktig att inte spruta på allt för varma saker p.g.a. brandrisken, om du sprejar och märker att tomgången ökar på något ställe så kan det vara ett läckage där.
av LoveT4
det var lite motstånd i den men va inga problem med hand kraft. har hittat vart vakumslangana går tror jag och det är en svart lite sak som det går 2 vakumslngar ifrån sen en kontakt. är de den??
Användarvisningsbild
av vetten
Kom att tänka på en sak. När du känner på wg-n så ska "motståndet" när du trycker vara utåt från turbon, det är då du ska känna motstånd för om det är tvärtom så står den antagligen öppen. Den har alltså släppt om den går lätt inåt mot turbon eftersom det är en ventil som ska vara stängd tills maxtryck uppstått och då ska den öppna för att släppa ut ev. övertryck så att turbon inte laddar över inställt laddtryck. Wg-ns uppgift är att hålla sej stängd tills det ladd som motorn är optimerad till är uppnått och sen öppna lite för att lätta på laddtrycket så att den håller ett jämnt och bestämt tryck och när det blir alldeles för stort öppna helt.
Ungefär så ska den funka.
Sen om du lämnar in bilen på verkstad så om det är en volvoverkstad eller liknande så vill dom säkert byta ut många fler delar än det behövs eftersom dom oftast inte är riktigt hemma på hur det funkar i verkligheten, utan bara byter ut det dom tror och inte vet. Ja det blir tyvärr så att dom gissar eftersom det lönar sej mer att byta ut så mycket som möjligt :evil:
Själv litar jag aldrig på vad verstan säger utan jobbar på efter min egen erfarenhet och känsla.
Det är oftast bättre och billigare om man kan skruva lite själv att vända sej till detta forum och få tips och råd för att sen både lära sej och få massor av råd och tips
Ja det är iallafall min erfarenhet för här finns det garanterat mera och större kunnande än hos dom flesta verkstäder.
Men hur du än gör så hoppas jag att det löser sej och att dom inte "skinnar" dej helt ?:-/

Ja och ett ytterligare tips är att åka till typ Biltema och innhandla dej en Haynes reparationsbok om just din bilmodell för typ 200:- det är oftast en av dom bästa investeringarna som du någonsin gjort :mrgreen: Iallafall om du inte har tummen mitt i handen och känner att du vill både skruva och lära dej att lösa så många av alla fel som kan uppstå själv.

Ja :D Förutom oss då :-)-) För vi finns ju alltid här för just dej :-)-) och du för oss :-)-)

Vi är alla här för att lära oss och ha nåon att träna på ?:-/ Eller hur :-)-)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!