Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitepointer
Hej, har en S40 T4-02 o undrar om någon härinne testat o köra på etanolblandning eller helt på etanol? Har läst att man förmodligen behöver byta ut spridare o ev reducera luftintaget för att den ska gå bra men har även läst o andra märken som tutar o kör o funkar kanon :D Enda kan vara att den blir svårstartad om när tempen går under 5 grader. Dessutom har ju etanol högre oktantal o detta betyder högre effekt på turbon o du ökar antalet hk :P
av talladega
whitepointer skrev:Hej, har en S40 T4-02 o undrar om någon härinne testat o köra på etanolblandning eller helt på etanol? Har läst att man förmodligen behöver byta ut spridare o ev reducera luftintaget för att den ska gå bra men har även läst o andra märken som tutar o kör o funkar kanon :D Enda kan vara att den blir svårstartad om när tempen går under 5 grader. Dessutom har ju etanol högre oktantal o detta betyder högre effekt på turbon o du ökar antalet hk :P
Vi har en T4 -00 som vi kör på E85 enda problemet är starterna.
Men de ska lösas med ett mostånd (10-20 Ohm ) i serie med tempgivaren.
Så tror datan att det är betydligt kallare ute.
Använder samma system på min SAAB 9-3 a -00 : :D
av osse9
Har lite frågor till Talladega!
jag har en v40-99, har tänkt att installera Flexitune på den undrar om du har några tips ang detta!

Mvh

Osse
av talladega
osse9 skrev:Har lite frågor till Talladega!
jag har en v40-99, har tänkt att installera Flexitune på den undrar om du har några tips ang detta!

Mvh

Osse
Logga in på etanol.nu där finns svar på din fråga

Mvh tallad... (D)
av whitepointer
Vi har en T4 -00 som vi kör på E85 enda problemet är starterna.
Men de ska lösas med ett mostånd (10-20 Ohm ) i serie med tempgivaren.
Så tror datan att det är betydligt kallare ute.
Använder samma system på min SAAB 9-3 a -00 : :D[/quote]

Låter ju bra! Menar du att du redan fixat detta motstånd? Enkelt att montera o var fixar man det?
av talladega
osse9 skrev:ja det var ett uttömmande svar! ??:-/
Där finns en ritning på etanolsidan .Har för mig att
det är signaturen Newlund som har lagt ur ritningen.Kika under kallstart så hittar du det.
Men i princip går det ut på att lura insprutningen att det är 30-40 grader kallt.
Du behöver 1 st växlande relä, 1st motstånd 10-20 ohm samt en knapp att
trycka på så att man aktiverar det nya motståndet samt lite kabel

tallad...
av osse9
Tack för det tipset!
Min egentliga fråga var om du hade några tips ang monteringen av t.ex Flexifuel-box, men du kanske inte använder någon sådan?

Mvh

Osse
av talladega
osse9 skrev:Tack för det tipset!
Min egentliga fråga var om du hade några tips ang monteringen av t.ex Flexifuel-box, men du kanske inte använder någon sådan?

Mvh

Osse
Du behöver ingen box

Mvh Tallad...

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]