Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zilla_82
Hej!

Jag har en Volvo v40 1,8i gdi motorn :???: . Jag har höga HC och CO värden på bilen och vi har kollat på bilen och nu verkar det som att toppen har sotat igen och nu undrar jag om det finns något lättare sätt att rengöra toppen så vi slipper att lämna in bilen för det är svindyrt har jag hört :| . Har provat med ett medel som man sprutade in i luftintagssystemet och en flaska som man lägger i bensintanken. Har fortfaranda höga värden.
Tackar för svar (Bra svar :D )

Zilla
Användarvisningsbild
av volvo51
Vilken fas har du? Är det fas 1 är det tyvärr nog verkstad som gäller. Fas 2 brukar räcka att göra rent spjällhus och byta till iridiumtändstift och 98 oktan.
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns massor med inlägg om denna Skitmotor 1,8i här på forumet om du orkar att söka lite och en skitmotor är det eftersom det verkar som om alla sotar igen, dom på mitsubishi försökte väl göra nån typ av "miljömotor" men tydligen så misslyckades dom ganska mycket. Men andvänd sökfunktionen här på forumet så kommer du att hitta hur mycket som helst om ditt problem
av erikda
ett litet tips. åk till en mitsubishi verkstad och låt dom sota ur motorn. de gör det för mycket mycket billigare pris än volvo.
volvo verkstäder måste ta bort toppen och göra rent den för hand medans mitsubishi blästrar bort sotet genom där tändstiftet sitter. mycket billagare och sen ´tar det bara några timmar.
av Kojje
Har fått förklaring av en kunnig person på gdi motorn att ett av dom stora problemen är att motorn inte gillar etanol över huvud taget och i sverige är det många om inte alla? bensinbolag som kör med etanol blandat i bensinen vet att statoil kör med 5% etanol i sin 95 oktan.....

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]