Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grottleffe
Hej hej!!
i min -01 2,0t med ECC har kupévärmen fastnat på max och blåser in varmluft oavsett inställning på värmereglaget. kupéfläkten fungerar som den ska och värmereglaget verkar också funka för fläkten ändrar hastighet beroende på antal grader som jag ställt in (men bara varmluft kommer in). Fick detta fel för ett tag sen och sen funkade det som det skulle igen men nu sker det bara oftare och oftare.
nån som har en idé om vad som är fel??
av AndersK
Hade samma problem på min vid inköp i höstas, men ibland kunde den även ställa om sig på full kyla. Felet var styrenheten som reglagen sitter i.

Jag vet inte vad bytet gick på eftersom bilfirman fick stå för det, men vad jag fick höra av verkstaden så skulle det ha gått på nånstans strax över 5000 bara för materialet. Den verkar däremot lika lätt att byta som en bilstereo.

Mvh Anders 2.0T ´01
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det absolut vanligaste är transistorn. Den kostar runt 300 och går bra att byta själv, även om det är lite trångt att komma åt den övre skruven. Den sitter under handskfacket, med en fyrpolig kontakt. Det finns flera trådar om den här, sök!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]