Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Microtimer
På min T4 -00 så satt det en klämtång på en av kylvattenslangarna till Turbon. Jag har inte märkt något under den tid som jag haft bilen,går som ett skott, temp ok,inga problem överhuvudtaget. Inga problem med läckage eller liknande. Vid en inspektion under bilen idag så upptäcktes denna tång som var en klämtång som satt på den övre av slangarna som är anslutna till turbon. (Inkommande kylarvätska gissningsvis).Vad kan denna tång ha suttit där för?
Om den ej är kvarglömd av en mekaniker vid tubobyte så är det säkert någon form av "fuskfix" men för att fixa vad....? Nån som vet? Eftersom jag nu tagit bort tången och kör tånglöst så vore det bra att veta vad den skall förhindra, läckage kylvätska i turbon eller vad? Blev konfunderad när jag hittade den. Det är inte värt att fråga tidigare ägare eftersom det måste vara han som satt dit den...jag har haft bilen i ca 4 månader och kört 430 mil. Varit kanonnöjd...och det är inte hela världen om det måste fixas.
Men nu behöver jag tips, vad kan det vara? Kom igen, skaka fram några goda teorier.
Användarvisningsbild
av Microtimer
Mina teorier om varför tången satt där:
1. Kvarglömd av mekaniker vid turbobyte. Eftersom det är på inkommande kylarvätska så hade han satt den där för att kylarvätskan inte skulle rinna ut.

2. Turbon är sprucken, och tången satt där för att hindra kylarvätska från att läka. Efter ca 10 mil utan tång har inget hänt, inga vita moln bakom bilen , ingen inblandning av glykol i oljan eller viseversa....
Användarvisningsbild
av Microtimer
Tja ,efter att ha kört bilen igen och kollat allt igen så är jag böjd att tro att den är kvarglömd av mekanikern, allt verkar normalt.

Vad jag är ute efter är de eventuella raggarknepen som det kan tyda på. Typ kanel i kylarvätskan för att täta en läkande kylare osv.
(kanelen är inget skämt utan fungerar faktiskt, klassiskt fulrep....även om lösningen är kortsiktig :) )

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]