Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Testade igår att låsa upp bilen med nyckeln i stället för att trycka på knappen på dosan till fjärrlåset.

Det som händer då är att larmet sätter igång när man öppnar dörren. Så här ska det väl inte va? Eller gör jag nåt fel?
Man vill ju gärna kunna använda nyckeln om t.ex batteriet i dosan skulle ta slut.

Bilen jag har är en Volvo S40 2,0T Buisness, årsmodell 2001.
Användarvisningsbild
av Brainy
En dum fråga kanske, är du säker på att du har larm?

Jag har det inte.
Samma sak på V40in (99a)
Det var då tillval som inte ingick i de vanliga paketen.
Det sitter dessutom en dioder i högra högtalargallret och blinkar oavsett om bilen har larm eller ej.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det låter som att jag har det när jag öppnar dörren när jag låst upp med nyckel i alla fall. :wink:

Ett jäkla tjutande. Stänger av det när jag trycker på Unlock på nyckeldosan
Användarvisningsbild
av Brainy
Sorry, läste helfel. :oops:

Det låter helt normalt, jag har aldrig testat ett larm på en bil som inte har gjort så.
Jag har dock aldrig testat på en nyare volvo så jag kan tyvärr inte svara säkert.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej, låter ju bra att inget verkar vara fel.
Men hur fasiken gör man om batteriet tar slut i dosan och inte har tillgång till reserv eller kan byta batteri för tillfället?
Är det bara att öppna dörren och vänta tills det slutar eller kan man få stopp på det snabbare?
Användarvisningsbild
av ratten
Det stämmer att larmet tjuter när du låser upp med nyckeln, annars skulle man kunna stänga av larmet med vilken skruvmejsel som helst. Dosan måste användas för att stänga av det. Bra att ha två dosor så man har en i reserv.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hade det problemet med bmw'n, gick inte att larma av och när jag öppnade med nyckeln så gick larmet. Gick inte att starta bilen pga imobilisern

Men imobilisern stängs väl av mot nyckeln(chip) och inte mot kontrollen på s40? Jag kan ju starta bilen även när jag öppnat med nyckel trots att bilen har imobiliser.
Så med lite tur så går bilen att starta trots att larmet går och då borde även larmet stängas av. (Jag är långt ifrån säker men det är värt ett försök).

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag har två dosor men man har ju bara den ena med.
Men det är klart att nu när du säger det så verkar de ju vettigt att det inte är så lätt att stänga av det.

Men hur gör man då om nu senariot att batteriet skulle tagit slut skulle inträffa?
av DDD
Tomas88 skrev:Men hur gör man då om nu senariot att batteriet skulle tagit slut skulle inträffa?
Man försöker se till att det inte händer. Du märker när batterierna börjar bli dåliga i färrkontrollen när du inte kan låsa upp bilen förrän du kommer nära bilen.

MVH

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]