Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lamatrov
Tjosan.. igen.

Ytterligare ett problem med min fina volvo som jag skulle vilja ha hjälp med att lösa. Det är så att när jag kört en bit (lång/kort sträcka spelar nog ingen större roll tror jag) och stannar typ vid ett rödljus så liksom bubblar den och pyser konstigt framifrån. som jag sagt innan så är jag inte vidare duktig på bilar men ljudet låter typ som om man häller vatten på en varm stekpanna och på samma gång som om man häller vatten ur en vattenflaska. det liksom klunkar och skvalpar.. väldigt svårt att beskriva ljudet. men min tanke var typ.. vattenpump eller AC.. är det gissningar som är helt åt skogen? Bilen läcker inte vad jag kan se iaf så vad det än är så håller det sig i systemet. Den tappar inte vatten heller vad jag kan se. Börjar närma mig första kamremsbytet på 16000mil och tänkte ta vattenpumpen då med.. lika bra väl?

Tack på förhand för all hjälp

Med vänliga hälsningar

Lamatrov

Volvo S40 1,8 -01
av Kojje
Låter som det är ac som låter ljudet har jag hört beskrivas på många sätt bästa beskrivningen är nog att det låter som man drar ett svärd ur sin skida.
Är normalt och inget att oroa sig för. :wink:
av Lamatrov
Haha okej.. vet inte riktigt om det låter som ett svärd som man drar ur en skida men alla har ju sin egen syn på saken :) Då oroar jag mig inte. Tyckte det var konstigt bara att det inte varit så innan utan börjat komma nu för typ någon månad sen eller så. Men som sagt är inte så orolig :P Men alltid skönt att veta vad det är :)

Tack så mycket för hjälpen :)

Med vänliga hälsningar

Lamatrov
Användarvisningsbild
av vetten
Att du inte hörde ljudet för nån månad sen beror antagligen på att det var kallare ute då och att AC-n inte slog till då, nu är det varmare och därmed så kopplas den in igen och du hör ljudet
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Likadant på min v40, låter som ett skvalpande ljud.
Inget att oroa sig för, jag har haft så i 5 år utan problem. LOL

Bytte inte vattenpump vid mitt kamremsbyte nyss, men den ska kontrolleras.
Bytte bara spännrulle och kamrem.
av Lamatrov
Tack så mycket för era svar. Då slutar jag oroa mig för skvalpandet och ser till så att vattenpumpen blir kollad. Är den ok så skiter vi i att byta den så sparar man väl en tusenlapp eller ngt :P Än en gång.. Tack så mycket för engagemanget (stavning?!)

Med oerhört vänliga hälsningar

Lamatrov

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]