Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
sålde min 2,0 turbo -00, p.g.a minskat bilbehov. Stormtrivdes verkligen med bilen men jag ville dels komma ned i kostnad dels kunna lösa återstående lån på den.

Köpte en Polo -98 :-O) och visst, den klarar jobbet och är sjukt billig, men den är helt enkelt för liten. Har därför börjat snegla på V40 1.8, som med dragkrok är mer komplett som extrabil. Tycker dessutom att modellen är väldigt snygg.

Frågan är då; kommer jag att bli besviken då jag har min gamla som referensram? Är 1.8:an en bra bil? Något extra jag bör se upp med?

Eventuellt kan en 2,0:a komma i fråga, men min "masterplan" är att ha en billig och funktionell extrabil.

Siktet är inställt på något liknande denna http://www.blocket.se/vi/16131827.htm?ca=15_s

Hjälp mig välja!
tycker det är ett vettigt pris på den, men pruta ska du alltid göra ju.

angående ägande så drar inte 1.8 minde bränsle än 2.0t gör, enligt min erfarenhet (normal körning)
däremot 2.0 utan turbo är ganska törstig, åtminstånde de äldre modellerna upp till -99

detta är mina egna erfarenheter, kommentera det gärna om Ni har andra synpunkter
Jag hade en s40 2.0T som jag sålde för några år sedan, nu har jag köp in mig på en v40 2.0 utan turbo och måste säga att jag blev glatt överaskad, den va nästan lika pigg. Men med tanke på att jag fick nästan 70 000 kronor över så är jag mer än nöjd.
Det du bör kolla är ju givetvis rosten som ev börjar komma på en kärra som är 10 år gammal. Men det har du ju säkert koll på :D
Lycka till
Tack för svaren, det får bli en V40. Kommer man från en Polo med 60 hk så känns allt annat som rena raketen, så av snikskäl nöjer jag mig med 1.8:an, om nu ingen har något negativt att säga om den.
Robert63 skrev:Tack för svaren, det får bli en V40. Kommer man från en Polo med 60 hk så känns allt annat som rena raketen, så av snikskäl nöjer jag mig med 1.8:an, om nu ingen har något negativt att säga om den.
Är inte 1,8 an Mitsubishi-motor? Om de nu är något negativt.
Är det bara jag som tycker bilen tappar i utseende utan rails? Om man hittar en bil utan rails borde väl dessa gå att komplettera med från skroten?! Passar de bolt on? Vad tror ni skroten tar för ett par rails?
av Bozzle
Robert63 skrev:Är det bara jag som tycker bilen tappar i utseende utan rails? Om man hittar en bil utan rails borde väl dessa gå att komplettera med från skroten?! Passar de bolt on? Vad tror ni skroten tar för ett par rails?
Bara att skruva dit railsen! Priserna är olika, bara att leta och pruta :)
av V40
Angående tidigare kommentar om V40 2.0 äldre än 99.

Jag har kört en V40 2.0-96 utan turbo i snart två år. Bränsleförbrukningen landsväg 0,78. Stadskörning runt 1,2, Blandad körning strax under litern. Hur ligger detta i jämförelse med nyare V40 alt. större/mindre motor?

// V40
Användarvisningsbild
av bjompa
V40 skrev:Angående tidigare kommentar om V40 2.0 äldre än 99.

Jag har kört en V40 2.0-96 utan turbo i snart två år. Bränsleförbrukningen landsväg 0,78. Stadskörning runt 1,2, Blandad körning strax under litern. Hur ligger detta i jämförelse med nyare V40 alt. större/mindre motor?

// V40
Ja kör min V40 2.0t -01 på 0.62 på landsväg å typ 1.0? i stan, vet inte om de har nått me ecodrivingutbildningen man har, eller så är de väl nått fel på bilen :D dock inte svårt att köra snålt me den tycker ja.
AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]