Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
Hej,

Har en mycket underligt problem. Ibland när bilen står på tomgång dör den nästan och då tänts motorlampan. Men det släcks efter att jag har startar och stannat ett par gånger.

Någon som vet vad det kan vara? Tomgången går OK fast ibland går det ner och vill dö och då tänts lampan.

Pratade med en kille han sa att det förmodligen är fel på MAF luftmassemätaren. Kan det stämma? Någon som vet vart man kan köpa en sådan förutom på Volvo= Svindyrt säkert? Är det enkelt att byta själv? Någon som har en bild på en sådan att skicka?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Delgad
Senast redigerad av 1 Delgad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Delgad skrev:Pratade med en kille han sa att det förmodligen är fel på MAF luftmassemätaren. Kan det stämma?
Kan stämma, men det kan vara mycket annat också. Man köper inte en massemätare för flera tusen innan man har bestämt att den är kass. Lampan betyder att styrenheten har lagrat felkod(er) Läsa ut dem är nummer 1. Nuförtiden verkar man kunna köpa felkodsläsare och programvara till rätt vettiga priser och kolla det själv, men annars är det verkstad som gäller.
Användarvisningsbild
av Delgad
Yes, jag har hittat ett ställe som säljes verktyget med programvara för 500kr.
Så jag gör som du säger läser av rätt kod först och sedan tar reda på vad den betyder och åtgärdar därefter.

Tack.

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]