Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Har två helt olika missljud i hjulupphngningen och undrar vad som är troligaste orsaken till dessa samt vad som jag behöver byta för att få bilen tystare.

1. Höger Fram: ett litet klonkand ljud "korta gupp" samt om man kör aningen snabbt över vägbulor, låter alltså lite metalliskt.

2. Vänster bak, när man har 2-3 passagerare i baksätet och man kör över gupp har jag ett knirrande ljud från bakvagnen. Låter som gummi mot metall, men det är lite svårt att beskriva. Det är INTE hjulen som går emot skärmkant eller dyligt. Hade tidigare "kuddar" mellan fjädervarven och då var ljudet borta, men det berodde snarare på att bilen inte sjönk ned vid belastning.

/Mattias
av flisa
hej ,, jag hade liknande ljud som jag trodde kom både bak o fram jag kände på krängningshämmrna fram då var dom rent slut så jag bytte dom inget oljud när jag körde över gupp el hål i vägbanan

Roland
flisa skrev:hej ,, jag hade liknande ljud som jag trodde kom både bak o fram jag kände på krängningshämmrna fram då var dom rent slut så jag bytte dom inget oljud när jag körde över gupp el hål i vägbanan

Roland
Ok, intressant vad kostade det att byta dem?
Har nog samma problem med min S40 T4 -98, tror även att jag har det problemet i bakvagnen oxå.
På min s40 bytte jag stagen som sitter mellan stötdämpare och krängninshämmaren, kunnde inte känna att dom var glapp men efter bytet blev bilen tyst igen. Är billigast och enklast att först byat dom....
Kostade inte många pengar hos volvo

mvh jensa
av flisa
dom var inte dyra var på returbilen och hittade ett par som var så gått som nya
dom kostade 100kr st från 01 o nyare är dom lite längre men biltema har som kostar 190 kr st men känn först på dom som sitter på bilen från 96-00 är dom billigare på biltema lite kortare
Roland

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]