Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s40Andreas
Hej
jag hade tänkt byta mitt orginalluftfilter som jag har på min 2001, s40 med 1.6 liters motor, men jag vet inte riktigt hur man gör, tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Pliind
För det första så ska du ha en riktig avskärmning till ditt filter, det är inte vidare om han tar in varm motor luft va? men om du måste bara ha en filter för att låta mer osv så tar du loss anslutningen till luftburken å skruvar på luftfilteret..
Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju egentligen rätt onödigt att byta ut original luftfilter på en 1,6-a mot ett öppet om det inte enbart är för ljudet som Sweeman skrev det blir ju inte nån direkt effektökning
Användarvisningsbild
av Pliind
jorå! ca 1-5 hk :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Vart skrev han ett ord om att han ville ha ett öppet filter? Jag tolkar det som att han vill byta sitt orginalfilter mot ett nytt orginalfilter...

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut på de bilarna.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Pliind
SNAP! :shock: var redigt trött imorse.. :oops:
Användarvisningsbild
av vetten
Ok ska du enbart byta själva filtret så är det bara att knäppa loss locket på luftburken och lyfta det sen ta ut det gamla och lägg sen i det nya knäppa igen burken och sen klart :D
av podde73
Här är ett tips, gå till närmsta bibliotek och låna Haynes verkstadshandbok för S-V40 där står det mesta om hur man mekar med bilen. :-)-)

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]