Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malm
Hej alla glada!

Jag köpte mig en s40 2.0t -98 idag men är lite fundersam, det sitter en laddtrycksmätare i bilen från bsr, den laddar 0.5 på högre växlar peakar kanske 0.6, jag är nu lite rädd att den är chippad, visst känns den pigg men jag hade nog velat att den skulle gå bättre om man chippade den. Är det någon som vet vad dom laddar med ett steg 1 chip?

MVH Niclas
Användarvisningsbild
av vetten
Nja :roll: känns inte sådär riktigt så att det är chippat utan mer som den kanske har varit eller så kan det finnas något som inte ska va där :-O) Men 0.5-0,6 är ju inte mycket för en lättrycksturbo för dom brukar ligga däromkring ?:-/ nej jag vet inte vad en 40-serie ska ha men det låter för mej helt normalt. MEN :-O) kolla runt lite omkring turbon och VG-klockan så att det inte sitter nån typ av pys eller strypventil där för det mår inte dessa motorer bra av och så är det bara, men om det sitter en laddmätare i så skulle åtminstone jag reagera för VARFÖR ?:-/ sitter den där :shock: jo oftast för att bilen varit uppställd på nått sätt :-O) chippad eller vad som helst i den vägen :roll: men kolla runt lite och går bilen bra för övrigt så "är de väl baré å åk" HeHe :-)-)

Föresten GRATTIS till ditt "Nya" åk
av malm
Jag ska ta och ringa till ägaren före han jag köpte bilen av och höra om han vet. Jo man blir ju lite fundersam när det sitter en mätare i.
Användarvisningsbild
av vetten
Kolla den före :roll: Gör Det :lol: om man sätter in en laddtrycksmätare så vill man VETA något som inte är original :shock: SÅ KOLLA TIDIGARE ÄGARE :o Det behöver inte vara nått konstigt med det utan bara att få veta om bilen varit chippad eller optimerad på annat sätt är ALLTID BRA att VETA :twisted: så på föregående ägare och om inte det räcker så på tidigare osv. :roll:
av Leonides
Om du har ett "pystrim" så kolla turbon och grenrör. Föregående ägare till min T4 hade hållt på med sån skit, nu visade det sig att turbinhuset och grenröret var spräckt plus att turbinhuset var vitt inuti (tyder på för hög temp) när jag rev isär motorn för renovering.
av malm
Nej den är inte pystrimmad, det är orginal laddtrycksstyrning som är inkopplat, men bilen laddar över 0.6 så jag antar att den är chippad.
av s40__turbo
jag chippa min s40 2.0t. de ska ladda omkring 0,4bar orginal men min ladda också runt 0,6 innan chippningen, kan vara magnetventilen eller liknande.

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]