Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
Jag fick tillbaka min V40 igår från service. Dom hade sett att min kamrem hade passerat fem år. Om jag skulle gå efter miltalen så har jag över 5000 mil kvar att köra innan det är dags. Men eftersom Volvo har satt en åldersgräns så kanske det är bäst att byta nu ändå? Kamremmen är bytt runt 14500 mil och jag har strax kört 21000. Vad säger ni? Skulle ni byta nu eller vänta in milen?

Vad jag förstår är detta inget man bör göra själv om man inte är riktigt haj på det vill säga (och det är inte jag) Vet ni vad det brukar kosta att byta? Jag tänkte inte lämna in på Volvo utan hos en annan verkstad. Volvoverkstan här hos mig är ungefär dubbelt så dyr på jobbet och fyra ggr så dyr på material mot andra "privata" verkstäder.

// V40
av Robert63
V40 skrev:Jag fick tillbaka min V40 igår från service. Dom hade sett att min kamrem hade passerat fem år. Om jag skulle gå efter miltalen så har jag över 5000 mil kvar att köra innan det är dags. Men eftersom Volvo har satt en åldersgräns så kanske det är bäst att byta nu ändå? Kamremmen är bytt runt 14500 mil och jag har strax kört 21000. Vad säger ni? Skulle ni byta nu eller vänta in milen?

Vad jag förstår är detta inget man bör göra själv om man inte är riktigt haj på det vill säga (och det är inte jag) Vet ni vad det brukar kosta att byta? Jag tänkte inte lämna in på Volvo utan hos en annan verkstad. Volvoverkstan här hos mig är ungefär dubbelt så dyr på jobbet och fyra ggr så dyr på material mot andra "privata" verkstäder.

// V40
Låter som lite skumma intervaller, på min 2.0t var det byta varje 12.000 mil. Enklast är väl att titta på remmen?! Åldern kan göra den torr och den får sprickor, men den kan lika gärna vara snorfin.

Kamremsbyte på min bil ville Bilia ha 4.800 för så jag gissar att en allbilsverkstad ligger runt 3.000. Priset gäller Göteborg, säkert billigare i mindre städer. Och på en bil med de milen hade jag aldrig gått till en auktoriserad verkstad, en allbilverkstad gör jobbet lika bra oom inte bättre.

Förutom remmen tror jag vattenpump och spännrullar tillkommer, be att få ett totalpris och ring runt och fråga lite, det brukar löna sig.
av sunray
V40 skrev:Jag fick tillbaka min V40 igår från service. Dom hade sett att min kamrem hade passerat fem år. Om jag skulle gå efter miltalen så har jag över 5000 mil kvar att köra innan det är dags. Men eftersom Volvo har satt en åldersgräns så kanske det är bäst att byta nu ändå? Kamremmen är bytt runt 14500 mil och jag har strax kört 21000. Vad säger ni? Skulle ni byta nu eller vänta in milen?

// V40
Tänkte byta på min v40 -97 21000 milmen kollade på remmen först och den sågut som som ny så jag la ner det skitjobbet och åker 5000 mil till.
av V40
Samma läge som mig alltså. Jag får väl slå ett kik på remmen helt enkelt. Jag antar att när Volvo sätter en åldersgräns så är det för att dom har fått in någon bil som remmen gått av på innan miltalen hade rullat klart. Min rem är som sagt bytt för ett par år sedan (14000 mil nånting) så jag gör nog som du. Kollar hur den ser ut och tutar o kör ett tag till. Sparar gärna in dessa tusenlappar så här i juletid.

Hur allvarligt är det ifall remmen går av när man kör? Jag förstår att man blir stående, men kan bilen ta skada totalt sett?

// V40
av sunray
Det är därför alla tillverkare lägger så täta byten av kamremmen för om den går av så blir det varken roligt eller billigt. Ventilras är väl ganska säkert!
Användarvisningsbild
av Eson
Det är fem år som gäller även om du kört milen eller inte..betydligt billigare med en rem än ett motorras:)
av Robert63
Eson skrev:Det är fem år som gäller även om du kört milen eller inte..betydligt billigare med en rem än ett motorras:)
Ett motorras är absolut dyrare, men man får inte glömma att Volvo vill tjäna pengar och därför med alla medel fösöker ruta in konumenten i olika eftermarknadsprogram. Sunt förnuft och lite kunskap räcker för att konstatera om remmen ska bytas eller inte, oavsett vad Volvo anser. Och så vitt jag vet så finns det andra bilar med remmar som har längre årsintervaller, så varför skulle Volvo välja en sämre rem?
Användarvisningsbild
av Eson
Robert63 skrev:
Eson skrev:Det är fem år som gäller även om du kört milen eller inte..betydligt billigare med en rem än ett motorras:)
Ett motorras är absolut dyrare, men man får inte glömma att Volvo vill tjäna pengar och därför med alla medel fösöker ruta in konumenten i olika eftermarknadsprogram. Sunt förnuft och lite kunskap räcker för att konstatera om remmen ska bytas eller inte, oavsett vad Volvo anser. Och så vitt jag vet så finns det andra bilar med remmar som har längre årsintervaller, så varför skulle Volvo välja en sämre rem?
Möjligt att det finns andra tillverkare som påstår dom håller hur länge som helst..så resonerar vissa...Jag vill bara påpeka att den åldras...Volvo har satt det som garanti på sina grejor. Jag anser hellre ett byte för mycket än för lite..kostar inte så mycket om du gör jobbet själv..har man inte tummen mitt i handen så kan nog dom flesta på denna sidan göra det.
av V40
Vad är priset hos Volvoverkstad för kamremsbyte? Och vad är rimligt att betala hos en icke auktoriserad verkstad (Inkl allt material och jobb)? Jag har fått ett pris på 3500 jobb och material (ej auktoriserad verkstad) Låter det rimligt?

Min verkstadskille snackade om att man eventuellt får byta vattenpumpen också. Är detta något som ni rekommenderar?

// V40
Användarvisningsbild
av #27
V40 skrev:Min verkstadskille snackade om att man eventuellt får byta vattenpumpen också. Är detta något som ni rekommenderar?
Hur långt har bilen gått??

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]