Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baloo82
Hallå.
Har ett misstänkt ljud bak, det låter precis som en fjäder som "fjångar" till ibland när det är lite ojämt väglag, samtidigt ibland när jag svänger så låter lite mer skrapande. Någon som har någon ide?? OM det är fjäder eller dämpare? Är det ett jäkla jobb o byta?? Har försökt söka på en beskrivning men hittar inget.
Trevlig Lucia på er.
Mvh Björn.
Ps. Nä jag gungar bilen bak så verkar det som om den fjädrar bra, är lite stum men kan ibland knirra som en gamal säng ;) Ds.
ps2. det är en s40 2,0T -99 som gått precis över 11,000mil. Ds
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är inte lite gnällande ljud så det kan tänkas vara krägningshämmarna?

mvh
Anders
av Baloo82
Brainded skrev:Det är inte lite gnällande ljud så det kan tänkas vara krägningshämmarna?

mvh
Anders
Det är mycket möjligt, är så fruktansvärt dålig på bilar men har inte tummen mitt i näven.....är det ett stort projekt???
Användarvisningsbild
av Micke™
Inte så värst stort projekt. det som kan vara jobbigt är att muttrar är rostiga, samt om du ska lossa på krängningshämmarens länk, se till att rengöra hålet där du ska in med en torxnyckel annars är det lätt att du drar sönder den (hände mig i förrgår, visserligen gör jag ett helt byte av dämpar/fjäder samt länkar, länkarna var så kassa att jag fick byta dem ändå:)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]